Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Prezes Augeo: Problemy firm rodzinnych nie różnią się tych, które mają "nierodzinny" skład właścicielski

  • Autor: Magdalena Brzózka, portalspozywczy.pl
  • Data: 05-04-2011, 14:31
Prezes Augeo: Problemy firm rodzinnych nie różnią się tych, które mają
Dariusz M. Budzeń, prezes zarządu Augeo Ventures

- Ponad połowa firm rodzinnych skarży się na wysokie koszty prowadzenia działalności gospodarczej oraz wysokie koszty pracy, a co trzecia - wskazuje na niejasne i często zmieniające się przepisy, ograniczenia prawno-administracyjne oraz konkurencję ze strony dużych i zagranicznych firm - mówi Dariusz Budzeń, prezes funduszu Augeo Ventures.

- Dodatkowo dochodzą do tego problemy specyficzne dla firm rodzinnych tj. różnice pokoleniowe w myśleniu, spory rodzinne, brak rozdzielenia życia prywatnego od zawodowego, jednak ogrywają one znacznie mniejszą rolę. Skuteczne funkcjonowanie w długim okresie czasu spowodowało w firmach rodzinnych wypracowanie mechanizmów radzenia sobie z problemami wynikającymi z ich struktury właścicielskiej - mówi Dariusz Budzeń.

Podstawowym wyzwaniem jest stałe budowanie i utrwalanie zdolności przetrwania i skutecznego konkurowania na coraz trudniejszym i coraz bardziej konkurencyjnym, a coraz mniej przewidywalnym - rynku.

- Branża spożywcza jest jednym z sektorów najbardziej narażonych na znaczące wahania cen surowców. Zabezpieczenie się przed takimi wahaniami jest prawdziwym wyzwaniem zwłaszcza dla firm rodzinnych, których, z uwagi na skalę swej działalności, często nie stać na stosowanie kosztownych strategii hedgingowych - mówi Dariusz Budzeń.

Na podstawie badań przeprowadzonych przez Pentor szacuje się, że prawie 70 proc. wszystkich firm rodzinnych ma przychody poniżej 3 mln zł.

- Od strony sprzedażowej i marketingowej - walka o klienta, prowadzona coraz częściej za pomocą ceny, zwiększająca się rola (i siła) sieci handlowych, powodują, że zwycięża ten, kto oferuje dobry produkt za niską cenę. A w branży spożywczej szczególnie łatwo o weryfikację relacji wartości do ceny oferowanych produktów - mówi Dariusz Budzeń.

Firmy rodzinne nierzadko napotykają problemy związane z jakością zarządzania i koniecznością konkurowania na tym polu z efektywnymi korporacjami, stosującymi wyrafinowane strategie menedżerskie.

-Wynika to z dwóch powodów: właściciele-menedżerowie w firmach rodzinnych rozwijali swe biznesy w sposób intuicyjny i tak też działali, nie mając czasu na zdobycie formalnych kwalifikacji do kierowania firmą. Bardzo dobrze sprawdzają się w zarządzaniu zasobami ludzkimi, świetnie nawiązują kontakty z partnerami biznesowymi, ale tracą tam, gdzie liczy się tylko cena (a przed nią - koszt wytworzenia produktu) - mówi Dariusz Budzeń.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (2)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • JONY 05-04-2011, 16:49:
PROBLEM STAREJ KAWALERKI NA WSI
  • JONY 05-04-2011, 16:49:
PROBLEM STAREJ KAWALERKI NA WSI

Zobacz wszystkie komentarze (2)

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 208) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.