Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Prezes Coface Poland: Faktoring może pomóc poprawić konkurencyjność

  • Autor: www.portalspozywczy.pl, Paulina Bełżecka
  • Data: 28-01-2013, 15:51
Prezes Coface Poland: Faktoring może pomóc poprawić konkurencyjność
Jarosław Jaworski, prezes Coface Poland

Branża spożywcza jest jedną z tych branż, które mniej są narażone na zatory płatnicze. Producenci i przetwórcy powinni jednak korzystać z usług faktoringu, by poprawić swoją konkurencyjność - ocenia Jarosław Jaworski, prezes Coface Poland. Jego zdaniem, faktoring jest jeszcze stosunkowo mało znany i popularny w naszym kraju.

Czy branża spożywcza jest bardziej on innych branż narażona na zatory płatnicze i na upadłości?

W naszej opinii branża spożywcza jest jedną z lepszych branż pod tym względem. Jeżeli angażujemy się, czy to od strony finansowania, czy od strony przejęcia ryzyka, to uznajemy, że branża spożywcza na tle innych jest jedną z lepszych. Jest to branża, której nie dotyka tak znacząco jak inne branże spadek popytu, bądź w wyniku tego zatory płatnicze. Te wahania są rzędu kilku procent.

Jednak upadłości często zdarzają się w sektorze handlu detalicznego. Dlaczego? Przecież handel sam jest płatnikiem faktur, a nie tym, kto czeka na płatności?

Z naszych analiz wynika, że geneza problemu tkwi gdzie indziej. Następuje konsolidacja rynku, coraz bardziej aktywne są dyskonty i sieci franczyzowe. Wokół tych dwu grup podmiotów konsoliduje się rynek handlu. Niestety, skutkuje to tym, że małe przedsiębiorstwa, półhurtownie, hurtownie i sklepy detaliczne mają o wiele mniejszą marżę, a przez to siłę ekonomiczną w porównaniu do zorganizowanych sieci, w przypadku których organizator zapewnia wparcie. Myślę, że jest to tendencja, która będzie się w Polsce pogłębiała.

Na pewno w przypadku dużych sieci jest to o wiele mniejszy problem niż w przypadku niezależnych sklepów. Organizatorzy sieci zapewniają wsparcie logistyczne, negocjują dobre warunki z producentami, dobre warunki płatności i upustów i nawet doradzają, gdzie powinna być lokalizacja sklepu, jak prowadzić biznes.

Czy handlowcy mogą bronić się w jakiś sposób? Na przykład poprzez korzystanie z usług faktoringu?

Sklepy docierają do finalnego odbiorcy, gdzie jest obrót gotówkowy i tu faktoringu nie się nie stosuje. Sklepy występują jednak jako odbiorcy towarów i przystąpienie do programów faktoringowych umożliwia wynegocjowanie dłuższych terminów płatności. To jest element, który może pomóc w rozwoju handlu.

Natomiast producenci i duzi gracze jak najbardziej powinni wspierać swoją działalność faktoringiem. Rynek spożywczy charakteryzuje się dłuższymi terminami płatności w porównaniu do innych branż i coraz częściej firmy z tej branży, korzystając z tej formy usługi, walczą o klienta, wydłużając w ten sposób terminy płatności.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (21 973) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 270)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH