REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Prezes Hortimeksu: Presja cenowa może prowadzić do obniżania jakości

  • Autor: Łukasz Rawa, portalspozywczy.pl
  • Data: 17-02-2015, 13:07
Prezes Hortimeksu: Presja cenowa może prowadzić do obniżania jakości
Mateusz Kowalewski, prezes firmy Hortimex (fot. PTWP)

Efektem presji cenowej wywieranej przez sieci handlowe na producentach żywności może być dążenie do obniżania jakości. Producenci poszukiwać będą tańszych surowców, zgadzając się na ich niższą jakość albo szukać możliwości zmieniania receptur na bardziej ekonomiczne. W skrajnych przypadkach może to prowadzić do fałszowania żywności - mówi serwisowi portalspozywczy.pl Mateusz Kowalewski, prezes firmy Hortimex.

REKLAMA
- Producenci żywności działają pod coraz większą presją cenową ze strony sieci handlowych. Dokąd zmierza ten proces?

- Ten proces może prowadzić do kilku skutków. Jednym z nich jest obniżanie rentowności producentów. Jest to szczególnie groźne dla firm małych i średnich, często niemających odpowiedniej siły negocjacyjnej. Niska rentowność prowadzi do coraz gorszych wyników a w konsekwencji - do upadłości lub przejęć. Naturalnie taka sytuacja faworyzuje podmioty duże, o większej sile negocjacyjnej, mające w swoich portfelach uznane marki.

- Czy są jeszcze inne efekty przesadnej koncentracji na niskiej cenie?

- Innym efektem może być dążenie do obniżania jakości. Producenci poszukiwać będą tańszych surowców, zgadzając się na ich niższą jakość albo szukać możliwości zmieniania receptur na bardziej ekonomiczne. W skrajnych przypadkach może to prowadzić do fałszowania żywności. Ucierpi na tym konsument.

- Sieci handlowe intensyfikują w ostatnim czasie poszerzanie asortymentu w swoich sklepach. Czy może być to szansą dla ich dostawców?

- Poszerzanie asortymentu jest siłą rzeczy ograniczone. Pamiętajmy, że szeroki asortyment to wyższe koszty zarządzania nim. Sieci takie jak Biedronka, jakkolwiek poszerzają asortyment, to jednak jego wybór jest dużo mniejszy niż w super- czy hipermarketach. Niemniej jednak polityka poszerzania oferty może sprzyjać firmom innowacyjnym, oferującym wyróżniające się produkty.

- Czy producenci żywności niszowej też mogą na tym zyskać?

- Żywność bio i eko oraz produkty lokalne cieszą się coraz większym zainteresowaniem konsumentów i sektor ten będzie się z pewnością rozwijał. Ograniczeniem jest siła nabywcza konsumentów. Porównując rozmiar półki żywności bio/eko na zachodzie Europy i w Polsce, musimy mieć na uwadze, że ceny takich produktów przewyższają ceny zwykłej żywności, zaś siła nabywcza przeciętnego polskiego konsumenta to nieco mniej niż połowa siły nabywczej przeciętnego mieszkańca UE. Ma to duży wpływ na decyzje zakupowe.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (26 526) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH