Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Biznes i technologie

Prezes Hortimeksu: Zespół współtworzy strategię naszej firmy

- W 2010 r. przyjęliśmy strategię „Hortimex 2015”. Musieliśmy nauczyć się kierować firmą jako zespołem. Strategia ostatecznie nie została zrealizowana w pierwotnie założonym kształcie, ale pozwoliła ruszyć z miejsca, dała nam impuls, żeby przebudować sposób zarządzania. Co ważne, zespół był i jest współtwórcą strategii, uczestniczy w wymyślaniu i realizowaniu wizji rozwoju firmy - mówi w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Mateusz Kowalewski, prezes firmy Hortimex.

Prezes Hortimeksu: Zespół współtworzy strategię naszej firmy
Mateusz Kowalewski, fot. PTWP

Kowalewski wskazuje, że strategia na lata 2010-15 okazała się strategią na czas sukcesji.

- Sukcesji, która weszła w ryzykowną fazę, ponieważ doszło do konfliktu między mną a tatą. Był to moment krytyczny w naszej historii. Do tego czasu ojcu podobał się kierunek zmian. Wprowadziliśmy w firmie wiele zmian, podczas gdy ojciec praktycznie nie bywał już w firmie. Było mi to na rękę, bo ludzie zaczęli widzieć we mnie osobę, która dokądś nas prowadzi. Problem pojawił się na płaszczyźnie rodzinnej. Nie wchodząc głębiej w szczegóły, doszło do silnego konfliktu, który przeniósł się na płaszczyznę zawodową. Nagle ojciec zaczął tracić do mnie zaufanie i nastąpił wielki powrót szefa do firmy, co spowodowało znaczące zaburzenie nowego układu. Pracownicy byli zdezorientowani, nie wiedzieli kogo powinni słuchać. Nasz konflikt przybrał na sile do tego stopnia, że w pewnym momencie przestaliśmy ze sobą rozmawiać. Byłem w niekomfortowej sytuacji, bo gdybyśmy się nie dogadali musiałbym się rozstać z firmą, która była moim jedynym źródłem utrzymania - przyznaje.

Prezes Hortimeksu wskazuje, że pozytywną rolę w rozwiązaniu sporu odegrała Ada Lewandowska, która prowadziła wówczas projekt „Kody wartości”, poświęcony sukcesji w firmach rodzinnych.

- Mimo konfliktu namówiłem tatę, żeby wziął w nim udział, co dało nam szansę do spojrzenia na sprawę nieco z zewnątrz. Udało nam się znaleźć psychologa, którego poprosiliśmy o wsparcie w naszym konflikcie rodzinnym. Po paru spotkaniach nastąpiło odprężenie i krok pod kroku odejście od pewnych stanowisk. Zaczęliśmy respektować swoje potrzeby rodzinne oraz zawodowe. Udało nam się ustalić, że w pewnych sprawach zawsze pozostaniemy odrębni, ale uzgodniliśmy też kwestie ważne, które powinniśmy zachować. W efekcie dzisiaj mamy normalne relacje na przyzwoitym poziomie - mówi.

Jak dodaje Kowalewski, na płaszczyźnie biznesowej konfliktu w zasadzie nie było.

- Udało nam się dogadać na tyle, że ojciec wycofał się z bieżącego zarządzania, żeby uniknąć konfuzji w zespole. Postanowiliśmy natomiast zbudować narzędzia zarządcze, które pozwolą mu posiadać poczucie kontroli właścicielskiej nad firmą bez konieczności angażowania się w jej bieżące funkcjonowanie - wskazuje.

Pełna treść rozmowy ukazała się w marcowym wydaniu magazynu "Rynek Spożywczy".

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Mateusz Kowalewski RSS ALERT    /    Hortimex RSS ALERT    /    zarządzanie RSS ALERT    /    firmy rodzinne RSS ALERT    /    sukcesja w firmach rodzinnych RSS ALERT    /    biznes rodzinny RSS ALERT    /    biznes RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.80.128.196
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.