Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Prezes Impel Food Hygiene: Higiena w zakładzie spożywczym przekłada się na aspekty biznesowe

  • Autor: Łukasz Rawa, portalspozywczy.pl
  • Data: 22-05-2012, 14:30
Prezes Impel Food Hygiene: Higiena w zakładzie spożywczym przekłada się na aspekty biznesowe
Dariusz Witkowski, prezes Impel Food Hygiene

Stan higieniczny zakładu spożywczego, podejście procesowe, oraz objęcie nadzorem wszystkich możliwych elementów mogących powodować zagrożenie, mają wydźwięk nie tylko auditowy, ale przede wszystkim biznesowy i finansowy - mówi serwisowi portalspozywczy.pl Dariusz Witkowski, prezes Impel Food Hygiene.

- Jak wyglądają obecne standardy, jeśli chodzi o utrzymanie higieny w zakładach spożywczych?

- Częstym czynnikiem warunkującym standard higieniczny zakładu produkcyjnego jest wymaganie klienta , który otrzymuje wytwarzany przez zakład produkt. Firmy, które przechodzą wiele audytów klienckich, zwanych fachowo audytami strony drugiej, chcąc zostać dostawcą, wdrażają rozwiązania higieniczne przewyższające w sposób znaczący ogólnie przyjęte standardy.

- Ten proces zyskuje na znaczeniu?

- Świadomość wagi procesu utrzymania higieny ciągle wzrasta. Przed 12 laty w początkowym okresie wdrażania, obecnie obowiązkowego w branży spożywczej systemu HACCP, wielu właścicieli zakładów oraz osób nimi zarządzających traktowało system jako "zło konieczne". "System" to były dokumenty, tworzone dla audytorów i nadzoru, a wydatki z nim związane były postrzegane jako zbędne "wymysły". Należy nadmienić, że sekcja VI Codexu Alimentarius, będącego uznaną podstawą systemu HACCP, obejmuje praktyki sanitarne i ich utrzymanie. Od tamtego czasu nastąpił kolosalny postęp. Życie pokazało, że stan higieniczny zakładu, podejście procesowe, oraz objęcie nadzorem wszystkich możliwych elementów mogących powodować zagrożenie, mają wydźwięk nie tylko auditowy, ale przede wszystkim biznesowy i finansowy.

- Inwestycje w higienę się zwracają?

- Standard higieniczny zakładu produkcyjnego znajduje bezpośrednie odzwierciedlenie w terminach przydatności do spożycia oraz ich powtarzalności, wpływa na postrzeganie producenta na rynku przez klienta i konsumenta, oraz staje się warunkiem jego pozyskania. W przypadku niezgodności może też oznaczać utratę kontraktu a odbudowanie pozycji świadomego dostawcy bywa w takich sytuacjach trudne. W system utrzymania standardów sanitarnych w chwili obecnej zaangażowany jest nie tylko pełnomocnik ds. systemu HACCP, lecz także bezpośredni nadzór produkcyjny i każdy z pracowników. Coraz częstszą praktyką jest dedykowanie jednego tylko pracownika (najczęściej działu jakości) do nadzoru tych procesów, który na bieżąco raportuje stan utrzymania higieny najwyższemu kierownictwu.

- Czy następują zmiany w prawnych wymaganiach odnośnie higieny w firmach produkujących żywność?

- Najważniejszym aktem prawnym dla każdego producenta żywności jest ROZPORZĄDZENIE (WE) NR 178/2002 PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY z dnia 28. stycznia 2002 r. ustanawiające ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego. Rozporządzenie to powołuje Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz zawiera procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności, mówiące m.in. o tym, że "żaden niebezpieczny środek spożywczy nie może być wprowadzany na rynek" (art.14 Rozporządzenia). Zdanie to stanowi podstawę tworzenia i wdrażania systemów jakości i standardów higienicznych. Zatem każde działanie ma na celu spełnienie tego wymagania.

- Ale prawo żywnościowe podlega modyfikacjom...

- Zmiany prawa żywnościowego zarówno na poziomie wspólnoty, jak i kraju następują w sposób ciągły i są wprowadzane na podstawie analizy ryzyka występujących i pojawiających się zagrożeń. Standardy systemów wdrażanych przez przedsiębiorstwa przemysłu spożywczego dobrowolnie (np. IFS. BRC) są poddawane systematycznej analizie i ciągle w sposób systemowy zmieniane i udoskonalane. Zmiany zwykle są wprowadzane w celu wyeliminowania pojawiających się problemów różnego rodzaju, czy też dostosowywane są do wymagań stawianych przez sieci handlowe i konsumentów.

- Czy utrzymanie czystości zakładów generuje duże koszty?

- "Duże koszty" to sformuowanie względne. Utrzymanie czystości kosztuje i jest stałym składnikiem produktu bezpiecznego o zakładanej jakości. Koszty powinny być zoptymalizowane. Proszę zwrócić uwagę, że jednostkowy proces mycia wymaga określonych nakładów finansowych i powinien zostać przeprowadzony zgodnie z określonymi procedurami, niezależnie od wielkości produkcji go poprzedzającej. Może stanowić koszt stały, lecz przeliczany na jednostkę produktu będzie dawał wielkość zmienną. Metodą optymalizacji, zmniejszenia kosztów jest zlecenie usługi mycia firmie zewnętrznej. Doświadczenie i profesjonalizm pozwalają na odpowiedni dobór rodzaju i ilości środków chemicznych oraz zastosowanie odpowiedniej technologii. Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (21 973) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 270)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH