Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Prezes INSPRO: W przypadku żywności GMO konsumenci powinni mieć możliwość wyboru

  • Autor: ŁR, portalspozywczy.pl
  • Data: 25-11-2013, 13:53
Prezes INSPRO: W przypadku żywności GMO konsumenci powinni mieć możliwość wyboru
(fot. Fotolia)

Polscy konsumenci chcą wiedzieć, które produkty powstały bez udziału organizmów genetycznie zmodyfikowanych - zauważa Rafał Górski, prezes Instytutu Spraw Obywatelskich (INSPRO).

W kampanii "Wolne od GMO? Chcę wiedzieć!" INSPRO podkreśla, że każdy konsument kupując produkty, w szczególności żywność, powinien mieć łatwy dostęp do szczegółowych informacji na temat sposobu i miejsca produkcji oraz zawartości, w tym składników wykorzystanych na każdym etapie łańcucha produkcyjnego - istotnych ze względów zdrowotnych, jak również światopoglądowych, czy religijnych. Sprawa dotyczy także produktów pochodzenia zwierzęcego, czyli jaj, nabiału i mięsa pochodzących z hodowli opartych o pasze niemodyfikowane genetycznie.

- Wiemy, że dla konsumentów równie ważne są informacje o stosowaniu, jak też wyeliminowaniu z łańcucha produkcyjnego GMO, szczególnie w kategoriach, w których składniki GMO są stosowane powszechnie. Jesteśmy przekonani, że konsumenci powinni mieć zagwarantowaną możliwość wyboru odpowiednio oznakowanej żywności wytworzonej bez udziału GMO. - wyjaśnia Rafał Górski.

Sprawa oznakowania produktów nabiera szczególnego znaczenia zwłaszcza teraz, kiedy mamy do czynienia z coraz szybciej rozprzestrzeniającymi się globalnymi uprawami GMO i coraz powszechniejszym stosowaniem modyfikacji genetycznych w hodowli zwierząt i produkcji spożywczej. Należy jednak podkreślić, że w największych gospodarkach Unii Europejskiej na półkach sklepowych pojawia się coraz więcej produktów oznaczonych, jako te wytworzone bez udziału GMO.

- Polscy konsumenci chcą wiedzieć, które produkty powstały bez udziału organizmów genetycznie zmodyfikowanych. Mamy się na kim wzorować. Kupując, np. niemiecki produkt spożywczy oznakowany naklejką „Ohne Gentechnik" mamy pewność, że w procesie produkcji nie została wykorzystana pasza modyfikowana genetycznie. Europejscy przedsiębiorcy idą nawet dalej. Duże sieci handlowe wspólnie wspierają uprawy soi niemodyfikowanej genetycznie w Brazylii oraz tworzenie korzystnych warunków biznesowych sprzyjających rozwojowi tych upraw - dodaje Górski.

Logo akcji "Wolne od GMO? Chcę wiedzieć!" (zielona rzepka) nawiązuje do wcześniejszej kampanii INSPRO, "Naturalne Geny", prowadzonej od 2009 r., której celem jest mobilizowanie konsumentów i rolników do obrony ich praw związanych z wytwarzaniem i sprzedażą żywności bez udziału GMO. W ramach kampanii pod petycją w sprawie znakowania żywności zawierającej GMO zostało zebranych ponad 20 000 podpisów.

- Rozpoczęliśmy tę kampanię, gdyż wierzymy, że silny ruch konsumencki jest jednym z ważnych filarów społeczeństwa obywatelskiego, którego rozwój wspieramy. Jako obywatele na co dzień jesteśmy też konsumentami, których interes powinien być chroniony, a prawa respektowane. - podkreśla Górski.

Instytut Spraw Obywatelskich jest organizacją pożytku publicznego, niezwiązaną z żadną partią polityczną czy grupą interesu.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (6)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • Lepko 27-11-2013, 15:42:
jestem ciekaw, czemu informacja o akcji nie poszła szeroko w mediach ogólnopolskich. Na onecie i gazecie.pl poczytamy o Natalii Siwiec, ale o akcjach obywatelskich i konsumenckich już nie.
  • ulka 27-11-2013, 13:52:
Bardzo słuszna akcja. Sprawa oznaczeń produktów wytworzonych bez udziału GMO jest w Polsce zupełnie pominięta i nieuregulowana. A konsumenci oczekują i będą oczekiwać coraz głośniej dostępności takich produktów.
Czy prawo nie powinno odpowiadać na takie oczekiwania? Chyba od tego jest?
Jak zawsze znajda się "poszkodowani" czyli używający GMO, ale może skłoni ich to do zmiany sposobu produkcji, a to z kolei lepiej wpłynie i na nasze środowisko i na zdrowie naszych dzieci.
  • Maria 26-11-2013, 23:26:
Polscy konsumenci chcą wiedzieć, które produkty powstały bez udziału organizmów genetycznie zmodyfikowanych. Mamy się na kim wzorować. Kupując, np. niemiecki produkt spożywczy oznakowany naklejką "Ohne Gentechnik" mamy pewność, że w procesie produkcji nie została wykorzystana pasza modyfikowana genetycznie.
Czyli Niemcy mogą informować konsumenta a Polacy nie. Widocznie to nie ta sama UNIA. Moim zdaniem to jednak inni urzędnicy są w ich inspekcjach. A może to nasi urzędnicy chcą wyniszczyć nasz przemysł wskazując konsumentowi kupowanie niemieckich produktów. Jedno jest pewne - Polska to chory kraj, chorych urzędasów.

Zobacz wszystkie komentarze (6)

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (19 865) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 263)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH