REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Prezes MP: Francja to jeden z najtrudniejszych rynków w Europie

  • Autor: portalspozywczy.pl, PB
  • Data: 21-06-2013, 13:36
Prezes MP: Francja to jeden z najtrudniejszych rynków w Europie
Zenon Daniłowski, prezes Makaronów Polskich. Fot. MP

Duża konkurencja i silnie skoncentrowany handel powodują, że we Francji bardzo mało jest polskich produktów brandowych. Nie spotkałem liczących się polskich brandów na tym rynku - ocenia Zenon Daniłowski, prezes Makaronów Polskich.

REKLAMA

Jego zdaniem, polskie firmy mogą próbować wejść na rynek francuski na dwa sposoby. - Jedna droga wiedzie przez produkty private label, ponieważ ten rynek jest bardzo skonsolidowany i większość handlu odbywa się poprzez sieci handlowe. Druga droga to sprzedaż w tzw. ethnic food, czyli narodowych stoiskach. Niestety w ten sposób można osiągać relatywnie niższe obroty niż na przykład w Wielkiej Brytanii - mówi prezes Makaronów Polskich.

- My staramy się wchodzić na ten rynek głównie poprzez udział w różnych przetargach w segmencie private label. Bierzemy też udział w targach, nie tylko we Francji - dodaje.

Jak ocenia, polskie towary we Francji są słabo reprezentowane, a szczególnie produkty brandowe. - Nie spotkałem liczących się polskich brandów na tym rynku. Przy dużej koncentracji handlu wypromowanie brandu jest bardzo trudne. Pod tym względem łatwiej jest w Niemczech, gdzie wielu dystrybutorów wyspecjalizowało się w handlu polskimi produktami, ale nie tylko w segmencie ethnic food, czyli sklepach z żywnością poszczególnych krajów, ale także w sklepach szerokiego rynku - mówi Zenon Daniłowski.

- We Francji nie mamy takich partnerów. Wydaje się, że żadna polska firma mocno tam nie zaistniała - dodaje.

To wszystko sprawia, że polskie firmy bardzo ostrożnie wchodzą na rynek francuski z produktami brandowymi i raczej idą w kierunku półproduktów lub reklamują się jako producenci private label.

Zdaniem Zenona Daniłowskiego, na trudności rynku francuskiego nakłada się kilka elementów.

- Po pierwsze to kwestie historyczne - nie zdobyliśmy tam miejsca w odpowiednim momencie i teraz jest nam trudniej. Po drugie, Francja ma inną kuchnię niż Polska. Pod tym względem bliżej nam do kuchni niemieckiej. Trzeci czynnik - Francja jest relatywnie daleko od Polski, a koszt logistyki jest bardzo istotny. Te trzy elementy prawdopodobnie składają się na brak sukcesów - mówi.

- Kolejnym faktem jest francuska Polonia, która nie jest zbyt liczna, dużo mniejsza niż w np. w Anglii. Tymczasem Polacy ciągną za sobą upodobania kulinarne i są ambasadorami polskiej żywności. W przypadku Francji tego brakuje - dodaje prezes Makaronów Polskich.

Przeczytaj także:

Kierownik CCIFP: Rynek francuski ma ogromny potencjał, ale może być trudny

SPÓŁKI SEKTORA SPOŻYWCZEGO NA GPW

MAKMakarony Polskie SA

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH