Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Biznes i technologie

Prezes PAIH: Dla polskich producentów żywności Afryka jest perspektywicznym rynkiem

Kraje afrykańskie takie jak Kenia, Rwanda i Egipt mają olbrzymi potencjał pod kątem sprzedażowym i inwestycyjnym dla polskich przedsiębiorców, w tym dla producentów żywności – mówi serwisowi portalspozywczy.pl Tomasz Pisula, prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu.

Prezes PAIH: Dla polskich producentów żywności Afryka jest perspektywicznym rynkiem
Tomasz Pisula, prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu. Fot. PTWP

Autor: Olimpia Wolf, www.portalspozywczy.pl
Data: 31-08-2018, 10:21

– Polska Agencja Inwestycji i Handlu zakłada m.in. biuro w Senegalu, gdzie mamy bardzo dobre relacje polityczne w związku z zeszłoroczną wizytą prezydenta Senegalu w Polsce. Wymieniłbym też RPA, będące hubem importowym dla wielu krajów Afryki – mówi serwisowi portalspozywczy.pl Tomasz Pisula, prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu.

– Afrykańczycy cenią Polaków – między innymi dlatego, że w latach 70. i 80. wielu z nich, i to z różnych państw, studiowało w Polsce i wspomnienia z lat studenckich zabrali do domu. Jest to kontynent, na którym obserwujemy silną eksplozję demograficzną. Przyrost naturalny liczy się tam nie w promilach, a w procentach. Popyt na żywność będzie rósł w bardzo szybkim tempie – dodaje.

– Tamtejszy standard uprawy i przetwórstwa pozostawia wiele do życzenia. Z jednej strony są tam duże gospodarstwa rolne, zarządzane przez korporacje międzynarodowe. Z drugiej zaś – uboga ludność miejscowa nie radzi sobie z hodowlą kur – mówi.

Inny przykład, jaki podaje prezes PAIH, to niska wydajność uprawy kukurydzy. – W Polsce średnia, wieloletnia wydajność z hektara wynosi ok. 10-12 ton. W Afryce, na terenach sprzyjających uprawie tej rośliny, zbiera się 3-4 tony plonów. Co więcej, połowa zbioru marnuje się z powodu niewłaściwych metod przechowania i strat w wyniku np. kradzieży. W efekcie Afryka zamiast wykarmić siebie i resztę świata, importuje jedzenie z Europy Zachodniej – tłumaczy.

– Uważam, że polskie firmy spożywcze mają też szansę, aby oprócz eksportu, współpracować z afrykańskimi krajami w zakresie transferu wiedzy i technologii – mówi.

– Bywam czasem w Afryce Wschodniej, a wraz z powstawaniem kolejnych biur będę pewnie jeździł do Afryki Północnej i Zachodniej. Zauważam, że tam cały czas są nierozwiązane problemy z przetwórstwem mleka i mięsa, hodowlą bydła, gorzelnictwem, z przechowywaniem ziemniaków, cebuli i ziarna – dodaje prezes PAIH.

– Kolejne zagadnienie to produkcja zaspokajająca tylko bieżące potrzeby, która prowadzi do znacznych fluktuacji w cenach towarów. Zarabiają na tym ci, którzy mają pieniądze, żeby towary przechowywać i wpuszczać na rynek w innych porach roku. Jestem przekonany, że polskie firmy, które są w stanie pomóc Afryce w rozwiązywaniu tego typu problemów, będą przyjęte bardzo serdecznie – podsumowuje Tomasz Pisula.

Obszerny wywiad z Tomaszem Pisulą, prezesem Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu, będzie można przeczytać we wrześniowym numerze Rynku Spożywczego.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

PAIH RSS ALERT    /    Afryka RSS ALERT    /    eksport RSS ALERT    /    Tomasz Pisula RSS ALERT    /    handel zagraniczny RSS ALERT    /    Polska Agencja Handlu i Inwestycji RSS ALERT    /    producenci żywności RSS ALERT

KOMENTARZE (1)

  • observer 2018-09-02 12:05:12
    Ten Pan proponuje handlowcom "nowe inflanty" - po pierwsze daleko, podrugie żywność się może zepsuć w tropiku a po trzecie to PŁATNOŚCI???

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.232.171.18
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.