Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Prezes Rzetelnej Firmy: Zaufanie to fundament gospodarki rynkowej

  • wnp.pl
  • Autor: WNP.PL
  • Data: 01-04-2015, 12:19
Prezes Rzetelnej Firmy: Zaufanie to fundament gospodarki rynkowej
Waldemar Sokołowski, prezes Programu Rzetelna Firma (fot. PTWP)

Firma buduje swój wizerunek latami, więc stereotypy mimo, że słabsze wciąż są obecne. W PRL-u "prywaciarze" byli znienawidzeni, uciskani przez władzę i stawiani w złym świetle. Później nie było lepiej. I, jak pokazuje badanie TNS na zlecenie Rzetelnej Firmy uczciwość przedsiębiorców nadal nie jest taka oczywista. O wizerunku polskich firm i o tym, że trzeba wciąż go poprawiać rozmawialiśmy z Waldemarem Sokołowskim, prezesem Programu Rzetelna Firma.

Jak Polacy postrzegają przedsiębiorców?

- Przede wszystkim należy powiedzieć, że Polacy doceniają polskich przedsiębiorców. Dostrzegają, że to nie rząd daje im pracę i finansuje funkcjonowanie wielu sfer życia publicznego, ale właśnie prywatni przedsiębiorcy. Na rynek pracy wchodzi pokolenie nastawione na sukces i indywidualizm, dla których ludzie przedsiębiorczy, którzy odnieśli sukces są wzorami do naśladowania. Nie sposób jednak nie zauważyć, że mimo poprawy wizerunku poprawił, wciąż widnieją na nim rysy. Doceniamy ludzi biznesu, ale wątpimy w ich uczciwość i konkurencyjność.

Takich sprzeczności jest więcej. Przykładowo cenimy przedsiębiorców za to, że dają nam pracę, ale przyznajemy, że płacą za mało. Z raport opublikowanego przez Rzetelną Firmę w lutym 2015 jawi się wizerunek przedsiębiorcy pełnego sprzeczności. Z czego to wynika Pana zdaniem?

- Trzy czwarte Polaków docenia rodzimych przedsiębiorców za to, że to dzięki nim tworzone są miejsca pracy. Ale równocześnie, aż 81 proc. z nas uważa, że pensje w polskich firmach są za niskie. Wagę przedsiębiorców w finansowaniu służby zdrowia, policji, wojska i inwestycji drogowych dostrzega 74 proc., ale zaraz potem 62 proc. przyznaje, że biznesmeni starają się oszukać system, by płacić niższe podatki. Te przekonania o tym, że przedsiębiorcy są nieuczciwi i wykorzystują swoich pracowników biorą się głównie ze stereotypów, ale także polskiej nieufności wobec ludzi sukcesu i podświadomego łączenia bogactwa z nieuczciwością. Wielu wierzy, że "Pierwszy milion trzeba ukraść".

Wspominał Pan, że wizerunek zmienia się na lepsze. Czy można zatem powiedzieć, że stereotyp przedsiębiorcy - "prywaciarza" pochodzący z czasów PRL-u powoli przechodzi do lamusa? Czy nadal powraca odciskając piętno na tym, jak odbierani są właściciele firm?

- Wizerunek buduje się latami, więc te stereotypy mimo, że słabsze wciąż są obecne. W PRL-u "prywaciarze" byli znienawidzeni, uciskani przez władzę i stawiani w złym świetle. Później nie było lepiej, choć do tego przyczynili się już sami przedsiębiorcy, którzy po 89 roku budowali kapitalizm. Często, żeby przetrwać kombinowali, wykorzystywali luki w prawie, przywłaszczali majątek państwowy, czy dawali łapówki, stąd właśnie ten stereotyp przedsiębiorcy-oszusta.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (24 516) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 267)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH