Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Biznes i technologie

Prezydenckie ambicje byłego prezesa Starbucksa mogą ułatwić reelekcję Trumpa (analiza)

Były prezes Starbucksa - miliarder Howard Schultz zamierza ubiegać się o urząd prezydenta USA w wyborach w 2020 r. Ma minimalne szanse, ale swoją kandydaturą może ułatwić reelekcję Donalda Trumpa.

Schultz oznajmił, że rozważa start w wyścigu do Białego Domu, w wywiadzie dla programu telewizji CBS "60 Minutes". Powiedział, że kłopoty Ameryki dadzą się rozwiązać pod warunkiem odejścia od "partyjnej polityki", tj. jeśli Amerykanie odmówią poparcia kandydatom z Partii Republikańskiej (GOP) i Partii Demokratycznej. Za najważniejszy problem kraju uznał rosnący dług 21,5 biliona dolarów.

W historii USA wyborów prezydenckich nie wygrał jeszcze żaden polityk spoza jednej z dwóch głównych partii, nie licząc pierwszego prezydenta George'a Washingtona, który formalnie ubiegał się o urząd jako niezależny, ale miał pełne poparcie federalistów. Dwupartyjny system powstał na samym początku amerykańskiej państwowości, kiedy o Biały Dom walczyli federaliści i antyfederaliści, czyli Partia Demokratyczno-Republikańska. Obecny układ - Demokraci versus Republikanie - ukształtował się w połowie XIX stulecia.

Spośród kandydatów "trzeciej" partii najbliżej wygranej był w 1912 r. Theodore Roosevelt, kandydat utworzonej przez siebie Partii Progresywnej. Uzyskał on 27,4 proc. głosów, ale przegrał z Demokratą Woodrowem Wilsonem. W 1992 r. miliarder Ross Perot zdobył 19 proc. głosów bezpośrednich, ale żadnego elektorskiego, a te ostatnie decydują o wyniku. System stwarza szereg barier dla kandydatów niezależnych, np. dominującą w wyborach w poszczególnych stanach zasadę "zwycięzca bierze wszystko" (w tym wypadku głosy elektorskie) i dopuszczenie do debat telewizyjnych tylko tych kandydatów, którzy według sondaży mają poparcie co najmniej 15 proc. wyborców.

65-letni Schultz deklaruje się jako centrysta, ale zawsze był Demokratą - popierał i sponsorował wszystkich kandydatów tej partii. Występował przeciw cięciom podatków od korporacji i najbogatszych obywateli, uchwalonych przez republikański Kongres za rządów Trumpa, potępia rosnące nierówności dochodów i krytykuje obecnego prezydenta za blokowanie wjazdu do USA uchodźcom. Kawiarnie Starbucksa to ulubione miejsce pracy przy laptopie młodych, wykształconych Amerykanów - elektoratu Partii Demokratycznej.

Miliarder z Seattle (siedziba centrali Starbucksa), którego majątek szacuje się na 3,5 mld dolarów, krytykuje pomysły polityków lewego skrzydła tej partii, takie jak darmowe wyższe studia na publicznych uniwersytetach, powszechne ubezpieczenia zdrowotne finansowane z podatków czy podwojenie płacy minimalnej. Uważa, że powiększą one dług publiczny, i mówi, że dlatego zrywa z Demokratami. Radykalne postulaty w duchu socjalistycznym wysuwają czołowi pretendenci partii do nominacji prezydenckiej, w tym Kamala Harris, Bernie Sanders czy Elizabeth Warren, i zyskują one coraz większą popularność w USA.

więcej informacji:

Howard Schultz RSS ALERT    /    Starbucks RSS ALERT    /    Donald Trump RSS ALERT    /    USA RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.229.97.16
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.