REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Primum non nocere!

  • Autor: Andrzej Gantner
  • Data: 14-06-2013, 13:05

Taki słowa umieściłem na blogu Portalu Spożywczego w dniu 18.12.2008 roku. Dotyczyły on prac legislacyjnych, które miały na celu depionizację Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Efektem tych prac było podporzadkowanie struktur wojewódzkich i powiatowych samorządom, łącznie z ich finansowaniem.

REKLAMA

Przeciwnicy tego pomysłu wśród koronnych argumentów podnosili między innymi konieczności utrzymania niezależności urzędowej kontroli żywności od politycznych nacisków na poziomie lokalnym, osłabienie sprawności systemu poprzez niepewny system finansowania, brak pełnej pionowej zależności oraz możliwe trudności w funkcjonowaniu systemu w sytuacjach kryzysowych. Podnoszono również (i tu cytuję tekst sprzed pięciu lat), że „jakiekolwiek poważniejsze zawirowania i błędy w tym obszarze mają fatalne skutki zarówno dla konsumentów jak i przemysłu. Sprawnie funkcjonujący system kontroli jest warunkiem niezbędnym, aby polska żywności była uznawana za bezpieczną. Bezpieczną, czyli wiarygodną. Bez tej wiarygodności sukces polskiego eksportu żywności osiągnięty w ciągu czterech lat po wejściu do UE, byłby po prostu niemożliwy".

Większość ekspertów twierdziła wtedy, że najbardziej optymalnym systemem, uwzględniającym uwarunkowania polskiej gospodarki żywnościowej byłaby jeden, spionizowany urząd ds. bezpieczeństwa żywności. Urząd w pełni niezależny od władz samorządowych i administracji resortowej.

Niestety, żadne argumenty zawarte w licznych stanowiskach organizacji reprezentujących przemysł żywnościowy oraz w opinii sejmowej Komisji Zdrowia nie trafiły do posłów koalicji, którzy przegłosowali przyjęcie stosownego zapisu w nowej ustawie. Sprawa jednej inspekcji nawet nie stała się przedmiotem poważnej dyskusji.

Minęło pięć lat i większość obaw, jakie w 2008 roku nie znalazły uznania u „wszystkowiedzących" polityków, sprawdziła się, a pierwszy poważny atak na polskich eksporterów został przeprowadzony właśnie poprzez próbę podważenia wiarygodności bezpieczeństwa i jakości polskiej żywności oraz systemu urzędowej kontroli żywności. Incydenty żywnościowe, jakich do tego celu użyto obnażyły luki i błędy, których powodem w dużej mierze była nieszczęsna polityka depionizacyjna połączona z polityką zaniechania jakichkolwiek potrzebnych reform, w tym tych, które pozwoliłyby na skuteczne włączenie systemu urzędowej kontroli żywności w walkę z szarą strefą produkcji żywności. Mamy rok 2013 i nowe, przygotowane przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi założenia do reformy urzędowej kontroli żywności w Polsce. Nie wchodząc w dyskusję na temat ewentualnej podległości i zakresu konsolidacji poszczególnych inspekcji, warto zauważyć, że założenia te uwzględniają ponowne pionowe podporządkowanie struktur organizacyjnych oraz pełne finansowanie z budżetu centralnego. To dobry znak, że wreszcie ktoś wyciągnął wnioski z obecnej sytuacji i dostrzegł jak wielkie znaczenie dla społeczeństwa i gospodarki ma ten obszar funkcjonowania administracji państwowej.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (25 403) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH