Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Biznes i technologie

Primum non nocere!

Taki słowa umieściłem na blogu Portalu Spożywczego w dniu 18.12.2008 roku. Dotyczyły on prac legislacyjnych, które miały na celu depionizację Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Efektem tych prac było podporzadkowanie struktur wojewódzkich i powiatowych samorządom, łącznie z ich finansowaniem.

Przeciwnicy tego pomysłu wśród koronnych argumentów podnosili między innymi konieczności utrzymania niezależności urzędowej kontroli żywności od politycznych nacisków na poziomie lokalnym, osłabienie sprawności systemu poprzez niepewny system finansowania, brak pełnej pionowej zależności oraz możliwe trudności w funkcjonowaniu systemu w sytuacjach kryzysowych. Podnoszono również (i tu cytuję tekst sprzed pięciu lat), że „jakiekolwiek poważniejsze zawirowania i błędy w tym obszarze mają fatalne skutki zarówno dla konsumentów jak i przemysłu. Sprawnie funkcjonujący system kontroli jest warunkiem niezbędnym, aby polska żywności była uznawana za bezpieczną. Bezpieczną, czyli wiarygodną. Bez tej wiarygodności sukces polskiego eksportu żywności osiągnięty w ciągu czterech lat po wejściu do UE, byłby po prostu niemożliwy".

Większość ekspertów twierdziła wtedy, że najbardziej optymalnym systemem, uwzględniającym uwarunkowania polskiej gospodarki żywnościowej byłaby jeden, spionizowany urząd ds. bezpieczeństwa żywności. Urząd w pełni niezależny od władz samorządowych i administracji resortowej.

Niestety, żadne argumenty zawarte w licznych stanowiskach organizacji reprezentujących przemysł żywnościowy oraz w opinii sejmowej Komisji Zdrowia nie trafiły do posłów koalicji, którzy przegłosowali przyjęcie stosownego zapisu w nowej ustawie. Sprawa jednej inspekcji nawet nie stała się przedmiotem poważnej dyskusji.

Minęło pięć lat i większość obaw, jakie w 2008 roku nie znalazły uznania u „wszystkowiedzących" polityków, sprawdziła się, a pierwszy poważny atak na polskich eksporterów został przeprowadzony właśnie poprzez próbę podważenia wiarygodności bezpieczeństwa i jakości polskiej żywności oraz systemu urzędowej kontroli żywności. Incydenty żywnościowe, jakich do tego celu użyto obnażyły luki i błędy, których powodem w dużej mierze była nieszczęsna polityka depionizacyjna połączona z polityką zaniechania jakichkolwiek potrzebnych reform, w tym tych, które pozwoliłyby na skuteczne włączenie systemu urzędowej kontroli żywności w walkę z szarą strefą produkcji żywności. Mamy rok 2013 i nowe, przygotowane przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi założenia do reformy urzędowej kontroli żywności w Polsce. Nie wchodząc w dyskusję na temat ewentualnej podległości i zakresu konsolidacji poszczególnych inspekcji, warto zauważyć, że założenia te uwzględniają ponowne pionowe podporządkowanie struktur organizacyjnych oraz pełne finansowanie z budżetu centralnego. To dobry znak, że wreszcie ktoś wyciągnął wnioski z obecnej sytuacji i dostrzegł jak wielkie znaczenie dla społeczeństwa i gospodarki ma ten obszar funkcjonowania administracji państwowej.

więcej informacji:

Andrzej Gantner RSS ALERT    /    kontrola żywności RSS ALERT    /    bezpieczeństwo żywnościowe RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.234.111.56
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.