Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Problemem polskiego rolnictwa są rozdrobnione strumienie surowców

  • Autor: portalspozywyczy.pl
  • Data: 21-07-2017, 12:40
Problemem polskiego rolnictwa są rozdrobnione strumienie surowców
Andrzej Gantner, dyrektor generalny Polskiej federacji Producentów Żywności, fot. PFPŻ

- Nikt w Polsce nie jest w stanie wyprodukować takiej ilości boczku wieprzowego, jaką chcieliby zamówić Chińczycy (gdyby nie było ASF), bo nie jest w stanie zapewnić standardu. A Duńczycy są. Na tym tracimy i lekceważy się u nas to, że żeby handlować z całym światem, należy mieć wewnętrznie bardzo dobrze zorganizowaną produkcję, obrót surowcami i zaopatrzenie - mówi w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Andrzej Gantner, dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności.

Andrzej Gantner przypomina, że polskie fundusze promocji żywności dysponują łącznie ok. 40 mln zł rocznie, czyli 10 mln euro.

- To prawdopodobnie mniej niż przeciętne zrzeszenie producentów żywności regionalnej we Włoszech wydaje na swoją działalność w ciągu pół roku. Jesteśmy szóstym producentem żywności w UE. Jeżeli myślimy o handlu na wielką skalę z całym światem to musimy mieć systemy, które oni mają. - dodaje.

Dyrektor PFPŻ zauważa, że w Niemczech, Holandii czy Francji 96-97 proc. obrotu surowcami odbywa się poprzez nowoczesne giełdy rolne.

- Są to systemy pozwalające na zakupienie bardzo dużych ilości surowca, który jest identyfikowalny i wystandaryzowany. To wszystko powoduje obniżenie kosztów i możliwość handlowania z całym światem. U nas tego nie ma. Nie chodzi nawet o to, że polskie rolnictwo jest rozdrobnione, bo to jeszcze nie jest taki problem, ale, że oblepiają je tysiące pośredników. Mamy bardzo rozdrobnione strumienie surowców - dodaje.

Andrzej Gantner przestrzega, że polski przemysł spożywczy powoli traci przewagę cenową. Dlatego wszystko, co dzieje się wokół rolnictwa musi być bardzo dobrze zorganizowane pod względem efektywności ekonomicznej.

- Wydaje się nam, że wystarczy pojechać na targi i wszystko będzie pięknie. To nieprawda. Widać to po tym jak potrafimy doskonale wejść na rynki z bardzo dobrym produktem, a potem doskonale te rynki potracić, tylko dlatego, że nie potrafimy utrzymać standardu jakościowego. Każdy marketingowiec powie, że nie jest sztuką wejść na rynek, tylko się na nim utrzymać. Pierwsze wejście z efektem świeżości, dobrej jakości i ceny wychodzi nam dobrze. Ale po pewnym czasie, nasza konkurencja z innych krajów podejmuje walkę o odzyskanie rynku. Producenci w danym kraju też nie zamierzają bezczynnie patrzeć jak zabieramy im rynek. Wtedy zaczyna się prawdziwa walka i sprawdzenie naszej siły eksportowej. Bardzo szybko widać, czy potrafimy wykorzystać premię, którą zyskaliśmy wchodząc, czy też przespaliśmy nasz sukces i zaczynamy tracić ten rynek. Dzięki determinacji polskich przedsiębiorców mamy ciągle dobre wyniki, ale moim zdaniem to jest już ten czas, kiedy trzeba tę determinację wesprzeć konkretnym wsparciem takim jak mają przedsiębiorcy niemieccy, francuscy czy włoscy - podsumował dyrektor PFPŻ.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (2)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • Marcin Zalasa 24-07-2017, 11:04:
Jakość i powtarzalność to automatyka produkcji i mediów w połączeniu z automatyką biznesu. A na tym się w przemyśle spożywczym ciągle oszczędza niestety ...
  • Zenon 22-07-2017, 11:46:
tę determinację

Zobacz wszystkie komentarze (2)

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (16 419) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.