REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Producenci wykorzystali kryzys do wzrostu eksportu

  • Autor: portalspozywczy.pl, PB
  • Data: 27-01-2014, 11:19
Producenci wykorzystali kryzys do wzrostu eksportu
Andrzej Gantner, dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności. Fot. zelaznastudio.pl

Rok 2013 dla producentów żywności był rokiem stabilizacji lub nawet w niektórych segmentach obniżenia się cen detalicznych żywności i bardzo zaciętej walki cenowej między firmami i formatami sklepów detalicznych - ocenia Andrzej Gantner, dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności (PFPŻ). Jego zdaniem, pozytywnie na przedsiębiorstwa z tego segmentu wpłynął kryzys w UE, który firmy wykorzystały do zwiększenia eksportu.

REKLAMA

- Przede wszystkim był to rok bardzo silnej presji cenowej, zarówno na rynku krajowym, jak i w eksporcie. Był to rok, w którym ceny żywności wzrosły relatywnie mało w porównaniu do ostatnich pięciu lat. Było to spowodowane olbrzymią konkurencją na rynku wewnętrznym, przede wszystkim pomiędzy formatem dyskontowym, a wielkopowierzchniowym i handlem tradycyjnym - mówi Andrzej Gantner, w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl.

- Można powiedzieć, że polscy producenci znaleźli się pomiędzy młotem a kowadłem. Z jednej strony - muszą silnie konkurować cenowo na rynkach zewnętrznych, z drugiej zaś - równie silna konkurencja jest na rynku wewnętrznym - dodaje.

Jego zdaniem w Polsce w ostatnim roku nie występował kryzys taki jak np. w Grecji, Hiszpanii czy innych krajach. - Myślę, że nie mieliśmy do czynienia z klasycznym kryzysem, bo ani nie doszło do załamania się popytu ani do załamania się eksportu, poziom bezrobocia jest również o połowę niższy niż w wymienionych dwóch krajach. Można powiedzieć, że polscy producenci na bazie w miarę stabilnego rynku wewnętrznego, z powodzeniem wykorzystali kryzys gospodarczy w Unii i na świecie - mówi ekspert.

Pośrednim efektem kryzysu było bowiem to, że np. w krajach UE tamtejsi konsumenci zaczęli poszukiwać tańszych produktów, ale dobrej jakości. Tymczasem to właśnie polscy producenci dostarczają takich wyrobów. - W związku z tym zaczęła się otwierać przed nami szansa zdobywania coraz większych udziałów w rynkach i tak się stało, o czym świadczą wyniki eksportowe. Dotyczy to zarówno surowców rolnych jak i produktów przetworzonych, które generują dodatnie saldo handlowe polskiego handlu żywnością - mówi Andrzej Gantner.

Zwraca przy tym uwagę, że 76 proc. naszego eksportu idzie do 5 krajów, w tym cztery to kraje UE, a tylko jeden z nich, Rosja, to kraj poza Unią. - Zatem ciągle eksportujemy tam, gdzie kryzys był, czyli do UE. Co ciekawe, eksportujemy do krajów, które same są (poza Czechami) dużymi eksporterami żywności - dodaje.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (23 409) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 663)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH