Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Producenci wykorzystali kryzys do wzrostu eksportu

  • Autor: portalspozywczy.pl, PB
  • Data: 27-01-2014, 11:19
Producenci wykorzystali kryzys do wzrostu eksportu
Andrzej Gantner, dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności. Fot. zelaznastudio.pl

Rok 2013 dla producentów żywności był rokiem stabilizacji lub nawet w niektórych segmentach obniżenia się cen detalicznych żywności i bardzo zaciętej walki cenowej między firmami i formatami sklepów detalicznych - ocenia Andrzej Gantner, dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności (PFPŻ). Jego zdaniem, pozytywnie na przedsiębiorstwa z tego segmentu wpłynął kryzys w UE, który firmy wykorzystały do zwiększenia eksportu.

- Przede wszystkim był to rok bardzo silnej presji cenowej, zarówno na rynku krajowym, jak i w eksporcie. Był to rok, w którym ceny żywności wzrosły relatywnie mało w porównaniu do ostatnich pięciu lat. Było to spowodowane olbrzymią konkurencją na rynku wewnętrznym, przede wszystkim pomiędzy formatem dyskontowym, a wielkopowierzchniowym i handlem tradycyjnym - mówi Andrzej Gantner, w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl.

- Można powiedzieć, że polscy producenci znaleźli się pomiędzy młotem a kowadłem. Z jednej strony - muszą silnie konkurować cenowo na rynkach zewnętrznych, z drugiej zaś - równie silna konkurencja jest na rynku wewnętrznym - dodaje.

Jego zdaniem w Polsce w ostatnim roku nie występował kryzys taki jak np. w Grecji, Hiszpanii czy innych krajach. - Myślę, że nie mieliśmy do czynienia z klasycznym kryzysem, bo ani nie doszło do załamania się popytu ani do załamania się eksportu, poziom bezrobocia jest również o połowę niższy niż w wymienionych dwóch krajach. Można powiedzieć, że polscy producenci na bazie w miarę stabilnego rynku wewnętrznego, z powodzeniem wykorzystali kryzys gospodarczy w Unii i na świecie - mówi ekspert.

Pośrednim efektem kryzysu było bowiem to, że np. w krajach UE tamtejsi konsumenci zaczęli poszukiwać tańszych produktów, ale dobrej jakości. Tymczasem to właśnie polscy producenci dostarczają takich wyrobów. - W związku z tym zaczęła się otwierać przed nami szansa zdobywania coraz większych udziałów w rynkach i tak się stało, o czym świadczą wyniki eksportowe. Dotyczy to zarówno surowców rolnych jak i produktów przetworzonych, które generują dodatnie saldo handlowe polskiego handlu żywnością - mówi Andrzej Gantner.

Zwraca przy tym uwagę, że 76 proc. naszego eksportu idzie do 5 krajów, w tym cztery to kraje UE, a tylko jeden z nich, Rosja, to kraj poza Unią. - Zatem ciągle eksportujemy tam, gdzie kryzys był, czyli do UE. Co ciekawe, eksportujemy do krajów, które same są (poza Czechami) dużymi eksporterami żywności - dodaje.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (21 364) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 263)


Polecane oferty


Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH