Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Producenci wykorzystali kryzys do wzrostu eksportu

  • Autor: portalspozywczy.pl, PB
  • Data: 27-01-2014, 11:19
Producenci wykorzystali kryzys do wzrostu eksportu
Andrzej Gantner, dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności. Fot. zelaznastudio.pl

Rok 2013 dla producentów żywności był rokiem stabilizacji lub nawet w niektórych segmentach obniżenia się cen detalicznych żywności i bardzo zaciętej walki cenowej między firmami i formatami sklepów detalicznych - ocenia Andrzej Gantner, dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności (PFPŻ). Jego zdaniem, pozytywnie na przedsiębiorstwa z tego segmentu wpłynął kryzys w UE, który firmy wykorzystały do zwiększenia eksportu.

- Przede wszystkim był to rok bardzo silnej presji cenowej, zarówno na rynku krajowym, jak i w eksporcie. Był to rok, w którym ceny żywności wzrosły relatywnie mało w porównaniu do ostatnich pięciu lat. Było to spowodowane olbrzymią konkurencją na rynku wewnętrznym, przede wszystkim pomiędzy formatem dyskontowym, a wielkopowierzchniowym i handlem tradycyjnym - mówi Andrzej Gantner, w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl.

- Można powiedzieć, że polscy producenci znaleźli się pomiędzy młotem a kowadłem. Z jednej strony - muszą silnie konkurować cenowo na rynkach zewnętrznych, z drugiej zaś - równie silna konkurencja jest na rynku wewnętrznym - dodaje.

Jego zdaniem w Polsce w ostatnim roku nie występował kryzys taki jak np. w Grecji, Hiszpanii czy innych krajach. - Myślę, że nie mieliśmy do czynienia z klasycznym kryzysem, bo ani nie doszło do załamania się popytu ani do załamania się eksportu, poziom bezrobocia jest również o połowę niższy niż w wymienionych dwóch krajach. Można powiedzieć, że polscy producenci na bazie w miarę stabilnego rynku wewnętrznego, z powodzeniem wykorzystali kryzys gospodarczy w Unii i na świecie - mówi ekspert.

Pośrednim efektem kryzysu było bowiem to, że np. w krajach UE tamtejsi konsumenci zaczęli poszukiwać tańszych produktów, ale dobrej jakości. Tymczasem to właśnie polscy producenci dostarczają takich wyrobów. - W związku z tym zaczęła się otwierać przed nami szansa zdobywania coraz większych udziałów w rynkach i tak się stało, o czym świadczą wyniki eksportowe. Dotyczy to zarówno surowców rolnych jak i produktów przetworzonych, które generują dodatnie saldo handlowe polskiego handlu żywnością - mówi Andrzej Gantner.

Zwraca przy tym uwagę, że 76 proc. naszego eksportu idzie do 5 krajów, w tym cztery to kraje UE, a tylko jeden z nich, Rosja, to kraj poza Unią. - Zatem ciągle eksportujemy tam, gdzie kryzys był, czyli do UE. Co ciekawe, eksportujemy do krajów, które same są (poza Czechami) dużymi eksporterami żywności - dodaje.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 809) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.