Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Prof. Blikle: Sukcesję można przeprowadzić na kilka sposobów

  • Autor: www.portalspozywczy.pl
  • Data: 19-11-2013, 11:39

W firmach rodzinnych dużą rolę odgrywają emocje. Dlatego Stowarzyszenie Inicjatywa Firm Rodzinnych uczy tego, że jest kilka opcji jeśli chodzi o sukcesję. Andrzej Blikle twierdzi, że życie powinno rozstrzygnąć kto będzie zarządzać firmą rodzinną po jej założycielu i że modeli sukcesji jest wiele.

- Sukcesja nie musi być przekazaniem wartości i władzy firmy dzieciom. Można przekazać własność i wynająć zewnętrznego menedżera. Można przekazać zarząd firmy ale bez własności, tak jak to było w moim przypadku. Jednak mój syn uznał, że lepiej się czuje na poziomie rady nadzorczej niż na poziomie zarządzania opearacyjnego - wyznaje Andrzej Blikle.

Możliwy jest również taki model sukcesji, który jest populany w Szwajcarii, uprawiany przez firmy małe i średnie. Polega on na tym, że seniorzy sprzedają firmy sukcesorom. - Dla nas może być okrutnym sprzedawanie firmy własnym dzieciom. Jednak ma to swoje zalety. Dzieci nie mają pieniędzy, żeby kupić firmę, więc muszą iść do banku po kredyt i przedstawić biznes plan, drugą zaletą takiego wariantu jest to, że seniorzy mają zapewnioną emeryturą a poza tym nie ingerują w firmę po jej sprzedaży - wylicza profesor Blikle.

Piotr Grauer twierdzi, że każdy sektor rynku spożywczego jest atrakcyjny z punktu widzenia inwestorów finansowych. Jednak jego zdaniem, żeby inwestor finansowy chciał wejść do rodzinnej firmy, powinna ona mieć zewnętrznego menedżera zarządzającego. - To co umożliwi taką uporządkowaną sprzedaż inwestorowi finansowemu to konsensus wewnątrz rodziny, bo nie ma nic gorszego niż brak jednomyślności w ramach rodziny - dodaje dyrektor KPMG.

Piotr Grauer uważa, że na pewno warto znaleźć menedżerów, którzy odnajdą się w kulturze firmy familijnej, którzy konkurencyjność firmy rodzinnej będą wzmacniać. - Niestety w wielu przypadkach problem pojawia się wtedy, kiedy właściciel firmy rodzinnej decyduje się na zewnętrznego menedżera, jednak faktycznie nie oddaje mu odpowiedzialności i wolnej ręki - uważa Piotr Grauer.

Andrzej Krupiński na temat ewentualnego pozyskania partnera obecnie rozmawia z funduszami inwestycyjnymi. Negocjacje nie są jednak zaawansowane. Jak zaznaczył, pozyskanie inwestora w sytuacji „gdy obroty spółki przekroczą w tym roku 200 mln zł nie jest już priorytetem". Firma jest w stanie sfinansować większość inwestycji z kredytów lub środków własnych. Właściciel spółki przyznaje, że zgłaszają się do niego inwestorzy branżowi, z którymi także rozmawia nt. ewentualnej współpracy. Wyjaśnił również, że wprowadzając do spółki partnera nie chciałby stracić nad nią kontroli. Prezes dodał, że jedną z opcji jest wprowadzenie spółki na Giełdę.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 809) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.