Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Biznes i technologie

Projekt o upadłości konsumenckiej wkrótce do konsultacji

Projekt nowelizacji Prawa upadłościowego, która wprowadzi w Polsce nowy model upadłości konsumenckiej w najbliższych dniach, na pewno jeszcze w styczniu, trafi do konsultacji - poinformował w środę w Sejmie wiceminister sprawiedliwości Michał Woś.

Projekt o upadłości konsumenckiej wkrótce do konsultacji
fot.PTWP

Pytanie o pomoc dla osób "znajdujących się w spirali zadłużenia" oraz o reformę systemu upadłości konsumenckiej przedstawicielowi resortu sprawiedliwości - w ramach poselskich pytań w sprawach bieżących - zadali przedstawiciele PiS: Andrzej Gawron, Dariusz Starzycki i Jerzy Paul. "Prawie połowa wniosków o upadłość konsumencką jest oddalana przez sądy" - wskazał Starzycki.

"Ministerstwo ma świadomość tej zupełnej niedoskonałości obecnych przepisów o upadłości konsumenckiej. Mając to na uwadze minister Zbigniew Ziobro powołał zespół ekspertów, który pracuje już od roku w resorcie. Zespół przedstawił konkretne rozwiązania, które na dniach zostaną skierowane do konsultacji międzyresortowych, a co za tym idzie zostaną upublicznione" - powiedział Woś. Dodał, że nastąpi to "na pewno jeszcze w styczniu", a najprawdopodobniej "jest to kwestia kilku dni".

Szef MS przedstawił główne założenia przygotowywanej nowelizacji w grudniu zeszłego roku. "Ta sprawa jest niezwykle ważna dla wielu naszych rodaków, bo blisko dwa miliony Polaków znalazło się w spirali zadłużenia. Mają problem ze spłatą zobowiązań, które zaciągnęli w różnych okolicznościach. W sposób istotny utrudnia im to codzienne funkcjonowanie" - mówił wtedy Ziobro.

Z kolei wiceminister sprawiedliwości Marcin Warchoł przedstawiając założenia zmian wskazywał, że resort chce wprowadzenia trzech zasadniczych zmian.

Po pierwsze - jak mówił - umyślność, niedbalstwo i kwestie lekkomyślnego zaciągania długów mają być badane nie na pierwszym etapie otwierania upadłości, ale na etapie tzw. planu spłaty. "Jeżeli ktoś nie ze swojej winy - a z powodu choroby, niepowodzeń życiowych, wpadnie w spirale długów, będzie mógł liczyć na plan spłaty do trzech lat, reszta długów zostanie umorzona. Jeśli ktoś przecenił możliwości finansowe, żył ponad stan, wtedy będzie miał szanse, ale spłacać zobowiązania będzie od lat 4 do 7, odpowiednio do swojego niedbalstwa" - wyjaśnił Warchoł.

Drugie rozwiązanie ma dawać możliwość zawarcia porozumienia z wierzycielami poza sądem. "W Wielkiej Brytanii ok. 50 tys. takich postępowań (dot. upadłości) na 90 tys. prowadzonych, nie wymaga sądów. Dochodzi do relacji dłużnika z doradcą restrukturyzacyjnym, z syndykiem, który pokazuje mu dalszą drogę wyjścia na prostą" - zaznaczał. Jeżeli jednak do porozumienia nie dojdzie, sąd uruchomi postępowanie upadłościowe.

więcej informacji:

upadłość konsumencka RSS ALERT    /    Michał Woś RSS ALERT    /    konsumenci RSS ALERT    /    upadłości RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.212.93.234
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku

Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

portalspozywczy.pl w social media

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.