REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Projekt ws. Państwowej Inspekcji Bezpieczeństwa Żywności do końca czerwca

  • Autor: PAP
  • Data: 21-03-2016, 15:46
Projekt ws. Państwowej Inspekcji Bezpieczeństwa Żywności do końca czerwca

Projekt ustawy dotyczący powołania Państwowej Inspekcji Bezpieczeństwa Żywności w miejsce czterech obecnie istniejących instytucji nadzorujących żywność będzie gotowy do końca czerwca - zapowiedziała w poniedziałek wiceminister rolnictwa Ewa Lech.

REKLAMA

Państwowa Inspekcja Bezpieczeństwa Żywności miałaby powstać z połączenia Inspekcji Weterynaryjnej, Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa oraz Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych. Do nowej inspekcji - jak podkreśliła wiceszefowa resortu rolnictwa - trafiłoby też część kompetencji Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Zaznaczyła, że nie rozstrzygnięto jeszcze czy nadzór nad nową agencją będzie sprawował premier czy minister rolnictwa.

Lech, która uczestniczyła w konferencji prasowej "Aktualne problemy branży mięsnej" zauważyła, że nasz kraj sprzedaje za granicę 30 proc. żywności, co - jej zdaniem - świadczy o wysokich standardach w polskim przetwórstwie.

Prezes Wielkopolskiego Związku Hodowców Trzody Chlewnej Grzegorz Majchrzak podkreślał, że sytuacja hodowców i producentów trzody chlewnej w Polsce nie jest łatwa. "Chcemy zachować krajowe rasy świń" - zapewniał. Ubolewał, że do kosztów kwalifikowalnych, czyli podlegających refundacji z funduszy unijnych, nie można zaliczyć niektórych wydatków przeznaczonych na odbudowę pogłowia trzody chlewnej.

Prezes Polskiego Zrzeszenia Producentów Bydła Mięsnego Jerzy Wierzbicki zwrócił z kolei uwagę na postępujące negocjacje dotyczące umowy o wolnym handlu z USA (TTIP) oraz coraz większe otwarcie rynku europejskiego. Mówiąc o rynku wołowiny podkreślił, że za kilka lat należy spodziewać się "silniejszej presji cenowej ze strony krajów Ameryki Południowej i Północnej". Dlatego - jego zdaniem - polski sektor wołowiny należy przygotować do silniejszej konkurencji. Poinformował, że na początku kwietnia przewidziano spotkanie przedstawicieli producentów i hodowców bydła z ministrem rolnictwa Krzysztofem Jurgielem na temat problemów branży. Ocenił, że unijne pieniądze z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW) na lata 2014-2020 powinny zostać wykorzystane do przygotowania branży mięsnej do skutecznego konkurowania na rynku europejskim i światowym.

O tym, że wzrasta produkcja drobiu w Polsce mówił Rajmund Paczkowski, prezes Krajowej Rady Drobiarstwa. Podkreślił, że w 2015 roku dynamika przyrostu produkcji drobiu w naszym kraju wyniosła 10 proc. Zauważył jednak, że krajowy rynek jest w stanie wchłonąć ok. 1 mln 300 tys. ton drobiu, a produkujemy 2 mln 300 tys. ton. Dlatego - jak podkreślił - musimy lokować nasze produkty na inny rynkach. "Trzeba prowadzić bardzo intensywną kampanię promocyjną, która podkreślałaby warunki naszej hodowli, jak również cechy jakościowe i walory smakowe polskiego drobiu. To czynimy, wykorzystując pieniądze unijne" - zaznaczył. Jak dodał, nasz kraj zabiega m.in. o rynki: chiński, wietnamski i Zjednoczonych Emiratów Arabskich.

KOMENTARZE: (9)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • ALA 13-04-2016, 08:31:
NARESZCIE BO JAK DŁUGO MA TRWAĆ TEN BAŁAGAN 100 INSPEKCJI 100 KONTROLI KIEDY SIĘ TO WRESZCIE SKOŃCZY
  • PO CO? 09-04-2016, 17:46:
A ja uważam, po co ten kraj zamieść, zmieść, wyrzucić, zniszczyć, zlikwidować, po co kontrole PIS, PIH, PIORiN, Urząd skarbowy, Policja, Milicja, PO, UOP itd, Po co szkoły, nauczyciele, lekarze, handlowcy. WRÓĆMY DO EPOKI KAMIENIA ŁUPANEGO...
  • Józef Jagódka 02-04-2016, 12:41:
Moim zdaniem dublowanie kompetencji to słaby powód do łączenia różnych instytucji kontrolnych. Przecież wystarczy dokonać przeglądu ustaw i po zauważeniu, że jakieś kompetencje przyznano np. Inspekcji Weterynaryjnej, to te same kompetencje należy uchylić w ustawie o Państwowej Inspekcji Sanitarnej i ustawie o Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych. Np. tzw. dodatki do żywności nadzorują wszystkie trzy inspekcje. Jednocześnie należałoby rozszerzyć kompetencje podmiotowo żeby nadzór był rzeczywiście "od pola do stołu", czyli jak inspekcja nadzoruje wytwarzanie żywności, to niech nadzoruje ją w całym łańcuchu tworzenia i obrotu aż do konsumenta końcowego. I tak: jeśli Inspekcja Weterynaryjna nadzoruje produkcję żywności zwierzęcego pochodzenia od produkcji pierwotnej pasz do np. gotowej kiełbasy to razem z obrotem w handlu hurtowym i detalicznym, stołówkami, restauracjami itp. Jeśli nadzoruje produkty mieszane roślinno-zwierzęce, to także z pozyskiwaniem warzyw, owoców, czy zbóż, ich przetwórstwem oraz obrotem jak wyżej. Ale np. kompetencje Inspekcji Handlowej w zakresie jakości paliwa na stacjach benzynowych nie powinny już wchodzić w zakres kompetencji instytucji nadzorujących bezpieczeństwo żywności. Podobnie nadzór nad produkcją i jakością pieluch , czy zabawek dziecięcych, czy uprawą rzepaku na biopaliwa, czy wierzby energetycznej nie powinny być w kompetencjach nowej inspekcji bezpieczeństwa żywności. Jednak muszą być nadzorowane także pod względem bezpieczeństwa, więc dotychczasowe inspekcje, które mają być objęte łączeniem i tak muszą pozostać, żeby te dotąd pełnione funkcje wypełniać. Połączenie 4 inspekcji pod hasłem dublowania aktualnie części kompetencji nie jest dobrym argumentem. Po takiej reorganizacji zaowocuje bardzo szybko koniecznością utworzenia kolejnych inspekcji dla nadzorowania porzuconych obszarów produkcji i działalności handlowej w dziedzinach odległych od bezpieczeństwa żywności. Uważam, że dobrze to można wykonać jedynie wyjmując dublowane kompetencje z tych inspekcji, które wykonują mniejsza ilość zadań lub nadzorują zaledwie krótki odcinek łańcucha pokarmowego i przydzielenie tych kompetencji tej inspekcji, która wykonuje w tej dziedzinie największą ilość i ma najszerszy zakres kompetencji już powierzonych w kwestii bezpieczeństwa żywności. Wraz z przekazanymi zadaniami należy przenieść też odpowiednie środki rzeczowe i finansowe. Uważam, że powstanie nowej inspekcji z 3 czy 4 dotąd istniejących nie spowoduje, że inspekcji będzie mniej, bo zadania niezwiązane merytorycznie z bezpieczeństwem żywności dotąd wykonywane przez dotychczas odrębne inspekcje trzeba będzie powierzyć też jakimś instytucjom, czyli tworzyć kolejne inspekcje, tym razem nie zajmujące się już kompetencjami z dziedziny bezpieczeństwa żywności. Zamiast nowotworu pod chwytliwym hasłem lepiej dać całość nadzoru nad żywnością najlepiej przygotowanej pod względem fachowym i organizacyjnym istniejącej inspekcji, a pozostałym zmniejszyć zadania o tyle o ile wykonywały one zadania z zakresu bezpieczeństwa żywności.

Zobacz wszystkie komentarze (9)

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (12 742) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 780 284)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH