REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Przedsiębiorcy mogą jeszcze zarobić na Euro 2012

  • Autor: www.portalspozywczy.pl / pr
  • Data: 11-04-2012, 12:20

Euro 2012 jest wydarzeniem, na którym wielu przedsiębiorców chciałoby zarobić. Jednak wszelkie próby wykorzystania znaków towarowych zarejestrowanych na rzecz UEFA, oznaczeń do nich podobnych bądź samej nazwy rozgrywek, bez pisemnej zgody tej organizacji, będą naruszeniem prawa. Pula licencji na gadżety została wyczerpana, a dalsze wnioski o ich udzielenie nie są już przyjmowane. Do 18 maja można jeszcze jednak starać się o licencję na organizowanie publicznych transmisji.

REKLAMA

UEFA podpisała umowy licencyjne z kilkudziesięcioma polskimi firmami, które uzyskały prawo do używania oficjalnych oznaczeń imprezy, wśród wybrańców znaleźli się producenci podkoszulek, piłek, zabawek, toreb, pamiątek i innych gadżetów. W konsekwencji, przedsiębiorcy, którzy nie są komercyjnymi partnerami UEFA, nie mogą wywoływać mylnego wrażenia, że mają coś wspólnego z organizacją Mistrzostw Europy, ani podszywać się pod oficjalnych sponsorów imprezy.

Na Ukrainie, w związku z organizacją ME, przyjęta została specjalna ustawa chroniąca oznaczenia UEFA przed tzw. niedozwolonym marketingiem, zdefiniowanym jako rodzaj działalności związanej z przeprowadzeniem ME, prowadzonej w celu osiągnięcia zysku, bez odpowiedniej zgody UEFA. Chronione są wszelkie oznaczenia, zarówno zarejestrowane, jak i niezarejestrowane, w tym także hasła, podpisy, symbole, materiały fotograficzne, filmy reklamowe, dźwięki kojarzone z ME. Ukraińska ustawa powołała również specjalny zespół ekspertów przy ukraińskim urzędzie patentowym, który ma za zadanie wspierać urząd w ocenie zgłoszeń znaków towarowych, które mogłyby wchodzić w zakres praw UEFA.

Polska nie przyjęła żadnych specyficznych rozwiązań w tym zakresie, zastosowanie mają więc standardowe regulacje dotyczące ochrony znaków towarowych i nieuczciwej konkurencji. Od grożących sankcji nie uchronią się również przedsiębiorcy używający oficjalnych znaków towarowych Euro 2012 w Internecie bądź kupujący domeny zawierające takie oznaczenia. Używanie oznaczeń mistrzostw w formie meta-tagów (tj. kodowanie oznaczeń w treści stron internetowych) również jest zabronione.

- Zabronione jest używanie nazwy "Euro 2012" na jak ichkolwiek artykułach, produkowanych bądź wprowadzanych do obrotu przez podmioty, które nie uzyskały formalnej zgody UEFA. Takie towary zostaną uznane za pirackie i sąd może orzec o ich zniszczeniu i o odszkodowaniu, a przedsiębiorca naraża się dodatkowo na karę pozbawienia wolności nawet do lat 5 - mówi Marta Miszczuk, rzecznik patentowy w Accreo Legal.

- Już samo użycie banera mówiącego „Tu kupisz gadżety Euro 2012" jest niedozwolone, chyba że przedsiębiorca posiada w ofercie oryginalne produkty licencjobiorców UEFA. Karalne jest bowiem nie tylko oznaczanie produktów podrabianymi znakami towarowymi w procesie produkcji, lecz również samo wprowadzanie tak oznaczonych produktów do obrotu - dodaje Marta Miszczuk.

Wszyscy, którzy nie postarali się na czas o licencje UEFA mogą się jeszcze wypromować organizując eventy, na których będzie można oglądać mecze (tzw. public viewing lub public screening). Jeżeli przekątna ekranu przekracza 3 metry, a miejsce jest w stanie pomieścić więcej niż 150 fanów piłki nożnej, konieczne będzie uzyskanie licencji od UEFA. Dla Polski i Ukrainy opłaty licencyjne są obniżone o 50 proc.. Licencja obejmuje wszystkie spotkania piłkarskie. Jeżeli event nie ma charakteru komercyjnego (np. nie wiąże się ze sprzedażą napojów lub żywności, nie jest sponsorowany, kibice nie płacą za wstęp) to uzyskanie licencji również jest konieczne, ale będzie ona bezpłatna. Zgłoszenia będą przyjmowane tylko do 18 maja. Warto jednak pamiętać, że w miastach będących gospodarzami zostaną zorganizowane tzw. strefy kibica, więc licencje dla podmiotów działających poza nimi będą udzielane wyłącznie w wyjątkowych przypadkach.

Konieczne jest również uzyskanie zgody na emisję meczów od lokalnego partnera UEFA na Euro 2012 - w Polsce jest to Telewizja Polska. W przypadku organizowania public viewing na większą skalę przedsiębiorca będzie musiał uzyskać dodatkową zgodę na zorganizowanie imprezy masowej na podstawie polskich przepisów.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (28 811) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH