Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Biznes i technologie

Przedświąteczne szczyty przewozowe są wyzwaniem dla operatorów logistycznych

Grudzień to czas znacznego wzrostu sprzedaży dla firm zajmujących się handlem, wynikającego z intensywnych przygotowań Polaków do świąt Bożego Narodzenia. Z drugiej strony jest to również szczególny moment dla operatorów logistycznych, którzy w tym okresie mierzą się z tzw. szczytem przewozowym.

Przedświąteczne szczyty przewozowe są wyzwaniem dla operatorów logistycznych
Fot. Fotolia

Autor: Roman Wieczorkiewicz, portalspożywczy.pl
Data: 19-12-2017, 14:57

W przedświątecznym czasie temu zjawisku sprzyja szereg czynników, obejmujących rosnącą konsumpcję krajową, zwiększoną produkcję dóbr konsumpcyjnych czy ograniczoną dostępność kierowców i środków transportu. Operatorzy logistyczni stają więc wówczas przed niemałym wyzwaniem, muszą zapewnić płynną obsługę przy jednoczesnych trudnościach, jakie napotykają na rynku.

Według Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych, szacowane łączne wydatki polskich gospodarstw domowych na święta Bożego Narodzenia w 2017 r. wyniosą prawie 22 mld zł. Oznacza to wzrost o 1,9 mld zł (9,3 proc.) w stosunku do roku 2016. Przeciętna polska rodzina na tegoroczne święta Bożego Narodzenia wyda 1615 zł, czyli o 139 zł. więcej niż rok wcześniej.

Wzrost konsumpcji, związany ze świętami Bożego Narodzenia powoduje jednak, że w grudniu zaczyna brakować środków transportu – ze względu na ich zwiększone zapotrzebowanie oraz strukturalny deficyt kierowców. Ponadto przewoźnicy z uwagi na wyższe stawki, kursują po towary spożywcze (m.in. warzywa, owoce cytrusowe) do innych europejskich krajów, takich jak Włochy, Grecja czy Hiszpania. Ograniczony dostęp do specjalistycznych środków transportu (chłodnie, izotermy), wykorzystywanych w branży FMCG w okresie zimowym, nie sprzyja więc firmom logistycznym, a właśnie w tym sektorze odczuwają one najmocniej zjawisko szczytu przewozowego.

Arkadiusz Andruch - Dyrektor ds. FTL w ROHLIG SUUS Logistics wskazuje - Polska gospodarka dynamicznie się rozwija, a rosnąca konsumpcja krajowa wciąż pozostaje jej głównym motorem wzrostu i zarazem jedną z przyczyn powstawania sezonowych szczytów przewozowych. Wyższy popyt wewnętrzny w przedświątecznym okresie, przekłada się na wzrost zaopatrzenia sieci handlowych, sklepów czy hurtowni w potrzebne produkty. W związku z tym istnieje potrzeba dostępności większej liczby środków transportowych, które te towary dostarczą – dodaje reprezentant operatora.

Zjawisko przedświątecznego szczytu przewozowego nasila również sprzedaż sprzętu dużego AGD która dynamicznie wzrasta w tym okresie. Polscy konsumenci kupują wówczas m.in. takie produkty jak pralki, lodówki, płyty indukcyjne czy piekarniki i zmywarki do zabudowy. W 2016 roku sektor ten zanotował rekordowy wzrost sprzedaży krajowej. Jak podaje branżowa organizacja CECED, wyniosła ona dla dużego AGD 7 mld zł, co stanowi w odniesieniu do roku 2015 wzrost wartościowy o 6 proc. Znaczącym paliwem dla popytu konsumpcyjnego dużego AGD, okazały się być świadczenia dla rodzin w ramach programu ,,Rodzina 500 plus’’. Według informacji GUS beneficjenci korzystający z tych środków, wydali w 2016 r. o 89 proc. więcej pieniędzy na urządzenia gospodarstwa domowego niż w 2015 r., gdy program jeszcze nie obowiązywał. Ponadto w całej grupie badanych, bez wyróżniania uczestników programu 500 plus, wydatki w tej dziedzinie wzrosły o ok. 6 proc.

więcej informacji:

logistyka RSS ALERT    /    centra dystrybucyjne Rohling Suus RSS ALERT    /    Rohlig Suus Logistics RSS ALERT    /    Arkadiusz Andruch RSS ALERT    /    szczyt przewozowy RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.212.93.234
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku

Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

portalspozywczy.pl w social media

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.