REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Przemysł spożywczy ma obecnie doskonałe warunki do ekspansji zagranicznej

  • Autor: OW, portalspozywczy.pl
  • Data: 04-03-2016, 11:11
Przemysł spożywczy ma obecnie doskonałe warunki do ekspansji zagranicznej
Paweł Wójtowicz, dyrektor Biura Przemysłu Wytwórczego i Spożywczego w DNB Bank Polska. Fot. DNB Bank Polska

– Perspektywy rozwoju branży spożywczej są obecnie bardzo dobre. Przemysł spożywczy powinien przygotować się do szerszej ekspansji zagranicznej. Na wzrost eksportowy powinny stawiać firmy przemysłu spożywczego, które osiągnęły naturalną barierę wzrostu na rynku polskim i są na tyle silne, że uniosą koszt wejścia na nowe rynki – mówi serwisowi portalspozywczy.pl Paweł Wójtowicz, dyrektor Biura Przemysłu Wytwórczego i Spożywczego w DNB Bank Polska.

REKLAMA

Według ekspertów DNB Bank Polska, w 2016 roku w Polsce gospodarka nabrała rozpędu i dzięki temu jest dobry okres do inwestowania.  Wstrzymywanie się od inwestycji może w ciągu najbliższych kilku lat wydatnie zmniejszyć dynamikę wzrostu zysku przedsiębiorstw.

Podstawowym źródłem finansowania inwestycji są obecnie środki własne przedsiębiorstw oraz kredyty bankowe. Szczególnie to drugie źródło wydaje się być dziś atrakcyjne za sprawą rekordowo niskich stóp procentowych.

Zdaniem Pawła Wójtowicza, bardzo dobre perspektywy rysują się w tej chwili zwłaszcza przed firmami z branży spożywczej. Tłumaczy on, że jeszcze w roku 2010 przychody netto branży spożywczej wyniosły 200 mld zł. W roku 2015 może to być już niemal 280 mld zł, a w 2016 – ponad 294 mld zł. To oznacza, że sektor spożywczy czeka druga fala inwestycji (pierwsza była tuż przed i tuż po wstąpieniu Polski do UE).

Według Pawła Wójtowicza to właśnie nowe kierunki eksportu będą głównym motorem wzrostu branży spożywczej w kolejnej dekadzie.

– Z uwagi na fakt, że polski rynek jest w zasadzie rynkiem dojrzałym i w niewielu segmentach lokalna konsumpcja rośnie szybciej niż PKB, uważamy że na wzrost eksportowy powinny stawiać firmy ze wszystkich branż przemysłu spożywczego. Nie oznacza to, że wszystkie firmy – mówi serwisowi portalspozywczy.pl Paweł Wójtowicz.  

Tłumaczy, że eksport to strategia przede wszystkim dla spółek, które osiągnęły już naturalną barierę wzrostu na rynku polskim lub ich rozwój jest wolniejszy niż oczekiwania właścicieli, a które jednocześnie są na tyle silne, że są w stanie unieść koszt wejścia na nowe rynki.

– Myślę tutaj o koszcie związanym zarówno z rozwojem produktów dostosowanych do lokalnych gustów czy też z szeroko rozumianymi kosztami logistycznymi i marketingowymi – wyjaśnia Paweł Wójtowicz.

Dodaje, że niektóre branże pozyskały już środki europejskie na międzynarodową promocję  swoich produktów, dlatego też na pewno warto te środki wykorzystać. Należy jednak pamiętać, że duży sukces eksportowy bez gruntownego przygotowania i rozeznania nowego rynku jest dość trudny i jego osiągnięcie może chwilę trwać.

– Dlatego też uważam, że sama możliwość skorzystania ze środków unijnych nie powinna być jedynym kryterium decydującym o rozwoju eksportu w firmie. Wydaje się, że najlepszą taktyką jest powolny wzrost organiczny lub akwizycje lokalnych podmiotów, przy czym ta druga droga jest oczywiście szybsza, ale z drugiej strony obarczona dużo większym ryzykiem – podsumowuje Paweł Wójtowicz.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (25 748) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH