Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu
Biznes i technologie

Przemysł spożywczy na cyfrowym dopingu

Polska jest obecnie w Europie siódmym co do wielkości producentem żywności, a do 2025 roku ma szansę zająć nawet pierwsze miejsce. Wysoki poziom technologiczny przetwórstwa żywności sprawia, że polski przemysł spożywczy jest uważany za jeden z najnowocześniejszych w Unii Europejskiej, co dodatkowo przyczynia się do  jego szybkiego wzrostu – pomimo wysokiej presji kosztowej związanej np. z cenami surowców. Aby utrzymać ten dynamiczny rozwój, konieczne jest maksymalne zwiększenie efektywności procesów produkcyjnych. Branżowy system ERP pomaga osiągnąć ten cel.

Przemysł spożywczy na cyfrowym dopingu
fot. materiały prasowe

Autor: portalspozywczy.pl/pr
Data: 03-07-2019, 11:57

Sektor spożywczy (rolnicy, przetwórcy, eksporterzy, sieci handlowe) w Polsce to ponad 32 tys. podmiotów gospodarczych wykazujących przeciętny roczny obrót na poziomie 5,86 mln zł. Ponad 6 tys. (19,7% ogółu firm) stanowią przedsiębiorstwa z sektora MŚP. Nieco ponad połowa całego obrotu tej branży, wynosząca 100,3 mld zł, jest eksportowana - głównie do Niemiec (22%), Wielkiej Brytanii (9%), Czech (7%) oraz Francji (6%).

Firmy z sektora spożywczego działają w specyficznych warunkach. Marże są tu stosunkowo niskie, konkurencja silna, a cykl życia produktów jest zazwyczaj bardzo krótki przy relatywnie dużej liczbie transakcji. Do tego dochodzi konieczność rygorystycznego przestrzegania regulacji prawnych oraz norm jakości gwarantujących konsumentom bezpieczeństwo.

Kluczowym czynnikiem sukcesu w branży spożywczej jest zapewnienie efektywności w obszarze zarządzania produkcją, tak aby zachować dynamikę produktywności, spełnić normy, zredukować straty i utrzymać zadowalające wskaźniki ekonomiczne. Poziom efektywności produkcji - niestety – nie jest taki sam w sektorze dużych firm i MŚP. Jeśli przemysł spożywczy ma dalej się rozwijać, luka ta musi być niwelowana. Cel ten można zrealizować dzięki wdrażaniu dobrych praktyk, którym towarzyszy m.in. stosowanie branżowych rozwiązań IT.

Każda kategoria firmy zaliczającej się do sektora spożywczego ma odmienne wymagania funkcjonalne (np. przetwórstwo mleka ma inne oczekiwania, niż firmy produkujące mrożonki czy przetwarzające mięso). Można jednak znaleźć cechy wspólne, charakterystyczne dla całego przemysłu spożywczego, takie jak konieczność identyfikacji dostaw wraz z rejestracją zdarzeń gospodarczych dotyczących tychże dostaw, prowadzenie kartotek umów skupu i rozliczeń z dostawcami, obsługa procedur jakościowych itd. Wszystkie te funkcjonalności są dostępne w systemach wspomagających zarządzanie firmami przeznaczonych dla przedsiębiorstw z sektora spożywczego.

System wspierający zarządzanie przedsiębiorstwem jest niezbędny do kierowania na poziomie strategicznym – zarówno jeśli chodzi o planowanie jak i wdrażanie strategii biznesowych. Dostęp do szczegółowych danych z obszaru produkcji i sprzedaży (prognozy, kontrakty) pozwala firmom lepiej planować sam proces produkcyjny, a właściwe planowanie to przede wszystkim unikanie sytuacji powstawania nadwyżek produkcyjnych, przez które część żywności lub surowców marnuje się. Marnotrawstwo w sektorze spożywczym to jego pięta achillesowa, jest bowiem źródłem dwojakich strat – wartości niesprzedanych produktów i kosztów związanych z ich utylizacją.

więcej informacji:

przemysł spożywczy RSS ALERT    /    Przemysł 4.0 RSS ALERT    /    rozwiązania IT RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.92.148.165
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.