Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

PFPŻ: Przemysł spożywczy w Polsce znalazł się w kulminacyjnym punkcie

  • Autor: portalspozywczy.pl, Paulina Bełżecka
  • Data: 24-01-2014, 15:45
Przemysł spożywczy w Polsce znalazł się na zakręcie
Andrzej Gantner, dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności (PFPŻ). Fot. zelaznastudio.pl

Myślę, że jesteśmy w ważnym punkcie dla przemysłu żywnościowego. Od tego punktu zaczyna się formować ostateczny kształt sektora spożywczego w Polsce, jaki pozostanie na długie lata. Ten proces powinien w najbliższych latach coraz bardziej przyspieszać - ocenia Andrzej Gantner, dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności (PFPŻ).

- Osiągnęliśmy pewną masę - mamy wystarczającą liczbę zakładów, maszyn i wystarczające moce produkcyjne. Nawet, gdybyśmy mieli zwiększyć eksport do 50 proc. udziałów w sprzedaży w sektorze, jak zapowiedział niedawno minister rolnictwa, to mamy moce produkcyjne, by to osiągnąć, bez dodatkowych wielkich inwestycji. Teraz tę masę trzeba przekształcić w o wiele bardziej efektywnie działający mechanizm. Musimy postawić na wzrost wydajności, jakość, obniżenie kosztów okołoprodukcyjnych, a także, bezwzględnie, na więcej niż zero tolerancji w obszarze bezpieczeństwa żywności - mówi Andrzej Gantner, w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl.

Jego zdaniem, 2014 rok nie będzie zbyt łatwy i każdy następny rok będzie prawdopodobnie coraz cięższy, bo nie da się w nieskończoność rozwijać eksportu i opanowywać nowych rynków korzystając tylko z prostych przewag komparatywnych. Tym bardziej, że polskiemu eksportowi nie sprzyjają tendencje protekcjonistyczne w krajach Unii, która jest kluczowym rynkiem dla nas.

- Natomiast na rynkach pozaunijnych, może poza Rosją, trudno powiedzieć, że osiągnęliśmy sukces. Popatrzmy na Chiny, nasze saldo handlowe w kontaktach z tym krajem wynosi 50 mln euro eksportu do pół miliarda euro importu. To potężna różnica. Wygląda na to, że przy obecnej polityce promocji, mrzonką jest osiągnięcie znaczących poziomów sprzedaży w takich krajach jak Chiny, Indie, Korea, czy nawet Japonia, bo to wymaga zupełnie innego podejścia i nie opiera się tylko na promocji na targach - mówi Andrzej Gantner.

Jako przykład kraju,m w którym powoli tracimy przewagę, podaje Czechy. - Warto zauważyć, że w 2012 roku przegraliśmy dynamikę eksportu z Niemcami, co by mogło świadczyć o tym, że nasza konkurencja nie zamierza w nieskończoność przyglądać się polskiej ekspansji oraz, że powoli poziomy cen produktów polskich i niemieckich zaczynają się wyrównywać - ostrzega dyrektor generalny PFPŻ.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (17 182) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 263)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH