Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

PFPŻ: Przemysł spożywczy w Polsce znalazł się w kulminacyjnym punkcie

  • Autor: portalspozywczy.pl, Paulina Bełżecka
  • Data: 24-01-2014, 15:45
Przemysł spożywczy w Polsce znalazł się na zakręcie
Andrzej Gantner, dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności (PFPŻ). Fot. zelaznastudio.pl

Myślę, że jesteśmy w ważnym punkcie dla przemysłu żywnościowego. Od tego punktu zaczyna się formować ostateczny kształt sektora spożywczego w Polsce, jaki pozostanie na długie lata. Ten proces powinien w najbliższych latach coraz bardziej przyspieszać - ocenia Andrzej Gantner, dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności (PFPŻ).

- Osiągnęliśmy pewną masę - mamy wystarczającą liczbę zakładów, maszyn i wystarczające moce produkcyjne. Nawet, gdybyśmy mieli zwiększyć eksport do 50 proc. udziałów w sprzedaży w sektorze, jak zapowiedział niedawno minister rolnictwa, to mamy moce produkcyjne, by to osiągnąć, bez dodatkowych wielkich inwestycji. Teraz tę masę trzeba przekształcić w o wiele bardziej efektywnie działający mechanizm. Musimy postawić na wzrost wydajności, jakość, obniżenie kosztów okołoprodukcyjnych, a także, bezwzględnie, na więcej niż zero tolerancji w obszarze bezpieczeństwa żywności - mówi Andrzej Gantner, w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl.

Jego zdaniem, 2014 rok nie będzie zbyt łatwy i każdy następny rok będzie prawdopodobnie coraz cięższy, bo nie da się w nieskończoność rozwijać eksportu i opanowywać nowych rynków korzystając tylko z prostych przewag komparatywnych. Tym bardziej, że polskiemu eksportowi nie sprzyjają tendencje protekcjonistyczne w krajach Unii, która jest kluczowym rynkiem dla nas.

- Natomiast na rynkach pozaunijnych, może poza Rosją, trudno powiedzieć, że osiągnęliśmy sukces. Popatrzmy na Chiny, nasze saldo handlowe w kontaktach z tym krajem wynosi 50 mln euro eksportu do pół miliarda euro importu. To potężna różnica. Wygląda na to, że przy obecnej polityce promocji, mrzonką jest osiągnięcie znaczących poziomów sprzedaży w takich krajach jak Chiny, Indie, Korea, czy nawet Japonia, bo to wymaga zupełnie innego podejścia i nie opiera się tylko na promocji na targach - mówi Andrzej Gantner.

Jako przykład kraju,m w którym powoli tracimy przewagę, podaje Czechy. - Warto zauważyć, że w 2012 roku przegraliśmy dynamikę eksportu z Niemcami, co by mogło świadczyć o tym, że nasza konkurencja nie zamierza w nieskończoność przyglądać się polskiej ekspansji oraz, że powoli poziomy cen produktów polskich i niemieckich zaczynają się wyrównywać - ostrzega dyrektor generalny PFPŻ.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (23 643) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 270)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH