Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Przetarg na studium wykonalności dla portu centralnego w Gdańsku

  • Autor: PAP
  • Data: 15-10-2017, 15:44
Przetarg na studium wykonalności dla portu centralnego w Gdańsku
Fot. Fotolia

Przetarg na wykonanie studium wykonalności dla portu centralnego w porcie w Gdańsku może być ogłoszony jeszcze w tym roku a „na pewno w I kwartale 2018 r.” – poinformował wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. Najpierw mogą powstać dwa-trzy terminale.

Wiceprezes ds. infrastruktury Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA (ZMPG) Marcin Osowski powiedział PAP, że port centralny to nowa inwestycja portu morskiego w Gdańsku, która ma powstać między ujściem kanału portowego a Naftoportem. Chodzi o przeznaczenie kilkuset hektarów terenu zatoki pod nowe, uniwersalne terminale w związku z rozwojem portu.

Zwrócił uwagę, że nazwa "port centralny" nie wynika z tego, że to centralna inwestycja Polski, ale z uwagi na lokalizację planowanej inwestycji na terenie portu w Gdańsku.

Zaznaczył, że realizacja projektu ma być podzielona na kilka faz. Wyraził nadzieję, że "docelowy projekt uda się zrealizować w ciągu 10 lat". "Pierwsza faza wymaga zdecydowanego przyspieszenia, bo tego wymaga rynek" - wskazał.

Osowski powiedział PAP, że "przetarg na wykonanie studium wykonalności dla portu centralnego w porcie w Gdańsku może być ogłoszony jeszcze w tym roku, a na pewno w I kwartale 2018 r.". Równolegle - jak mówił - ma być też ogłoszony przetarg na koncepcję inżynieryjną kształtu portu centralnego, głównie w zakresie pierwszego etapu, czyli budowy dwóch-trzech terminali, w zależności od liczby partnerów, którzy zechcą uczestniczyć w realizacji projektu.

Wiceprezes wyjaśnił, że "projekt będzie realizowany "najprawdopodobniej (w formule - PAP) Partnerstwa Publiczno-Prywatnego (PPP)".

"Jesteśmy w trakcie bardzo intensywnych rozmów handlowych po to, żeby zamknąć pierwszą część projektu od strony finansowej" - powiedział Osowski. "Teraz trwają prace, żeby ci partnerzy prywatni, którzy zechcą czy mogą w pierwszej fazie przystąpić pokazali, jakie są ich możliwości finansowe, jak dzielimy ryzyka i kto jest za co odpowiedzialny podczas realizacji pierwszego etapu" - tłumaczył.

Powiedział, że jednym z głównym elementów negocjacji w trybie PPP jest ustalenie, czy finansowanie inwestycji byłoby całkowicie po stronie partnera prywatnego". Przyznał, że to "najtrudniejszy element inżynierii finansowej".

Zdaniem wiceprezesa wśród potencjalnych inwestorów, partnerów prywatnych są operatorzy kontenerowi, promowi. "Rozmawiamy też z branżą stoczniową" - dodał. Zastrzegł jednak, że jeszcze za wcześnie na konkrety.

"Na obecnym etapie trudno jest powiedzieć, kiedy mogłaby być wykonana tzw. +pierwsza łopata+". "Teren portu objęty jest Obszarem Natura 2000, jest wiele instytucji i osób, z którymi trzeba uzgodnić ten projekt" - tłumaczył.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (24 520) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 266)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH