Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Biznes i technologie

Radca WPHI w Moskwie: Mamy możliwości, by produkować żywność w Rosji

Ze względu na ryzyka, jakie niesie za sobą eksport do Rosji, polscy producenci żywności powinni rozważyć inwestycje bezpośrednie i budowę zakładu produkcyjnego w tym kraju - ocenia Marek Ociepka, radca-minister WPHI w Moskwie.

Radca WPHI w Moskwie: Mamy możliwości, by produkować żywność w Rosji
Marek Ociepka, radca-minister WPHI w Moskwie. Fot. PTWP

- Zdaję sobie sprawę, że eksport do Rosji to sprawa złożona dla producentów i jeśli mają możliwości eksportu na inne rynki, to z nich korzystają. Rynek rosyjski jest trudny, ale jest bliski. Dlatego uważam, że dla producentów artykułów mlecznych czy mięsa należałoby rozpatrzyć posiadanie własnych zakładów, w tym ubojnie po drugiej stronie granicy, np. w Kaliningradzie lub niedaleko granicy z Białorusią. Wtedy, jeśli produkcja odbywa się na miejscu, nie podlega wymogom certyfikacyjnym, jak w przypadku eksportu - mówi radca-minister.

- To może budzić wątpliwości, bo ktoś może powiedzieć, że zmniejszamy zapotrzebowanie na miejsca pracy w Polsce, ale to nie tak. Mówimy o dodatkowej produkcji, dodatkowej hodowli i dodatkowych zyskach - podkreśla.

Rosja wkłada wiele starań, by zwiększyć własną produkcję. To jednak szansa dla polskich producentów artykułów rolnych, bo, jak tłumaczy Marek Ociepka, można produkcję realizować w Rosji, a zyski sprowadzać do kraju.

- Możemy tam wykorzystywać nasze technologie, maszyny i urządzenia, czy tradycje produkcji. W Rosji są ogromne możliwości produkcji rolnej. 40 mln hektarów ziemi leży odłogiem, na niektórych z nich można rozwijać hodowlę na dużą skalę, przy użyciu technologii i maszyn z Polski. Gdyby nasi przedsiębiorcy zdecydowali się na to, mogłoby się okazać, że produkujemy bardzo dużo wieprzowiny na rynek rosyjski i jeszcze eksportujemy ją na inne rynki. Tak robią inne kraje, np. Holandia, Francja, Niemcy - wymienia Marek Ociepka.

Jak informuje, pojawiła się nawet już pierwsza polska firma - Progress Poland - która buduje megafermę na południu Rosji, na 240 tys. sztuk świń. Inwestycja, finansowana po 50 proc. przez stronę polską i rosyjską, przewiduje nawet utworzenie niemal 2 tys. miejsc pracy dla Polaków.

- Być może ten przykład zachęci innych. Doświadczenia tej pierwszej firmy mogą być bardzo cenne, może takie inwestycje zaowocowałyby sprzedażą na rosyjskim rynku przetworów mięsnych, których tam nigdy nie było. Proszę zauważyć, że choć w 2013 roku nasi eksporterzy ulokowali w Rosji towary za niemal 11 mld USD, nigdy nie sprzedawano tam ani piwa, ani wódki, jak również przetworów mięsnych - mówi radca-minister.

Przeczytaj także:

Rosja jeszcze długo będzie musiała importować żywność

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (1)

  • Ema 2014-08-07 18:44:32
    Co ten rada-minister robi w Moskwie skoro nie wie, że w Rosji nie ma surowca do produkcji mięsnej. Nie sprawdzi ile dni w tygodniu pracują zakłady mięsne w obwodzie Kaliningardzkim i na Białorusi. Progres to przykład specyficzny - miał mieć nie tylko fermy ale i zakłady mięsne gotowe do olimpiady w Soczi.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.227.76.180
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.