Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Radosław Domagalski: Eksport jest filarem silnej gospodarki

  • Autor: www.portalspozywczy.pl
  • Data: 28-06-2016, 10:24
Radosław Domagalski: Eksport jest filarem silnej gospodarki
Radosław Domagalski-Łabędzki, wiceminister rozwoju. Fot. PTWP

Przeprowadzenie reformy polskiej dyplomacji ekonomicznej, budowa systemu promocji gospodarki, bezpośrednie wsparcie dla przedsiębiorców prowadzących lub planujących prowadzić działalność eksportową – to najważniejsze założenia nowego systemu wsparcia ekspansji zagranicznej polskich przedsiębiorstw. Mówił o nich wiceminister rozwoju Radosław Domagalski podczas konferencji programowej Stowarzyszenia Eksporterów Polskich, która 27 czerwca 2016 r. odbyła się w Ministerstwie Rozwoju.

- Za kilka tygodni przedstawimy nowy plan wspierania eksportu. Powstanie nowa rządowa agencja odpowiedzialna za rozwój międzynarodowy polskich firm – zapowiedział wiceminister Domagalski. - Dzisiaj ten system wsparcia jest rozproszony między różne agencje i instytucje, a przez to nieefektywny – mówił. Jedynie, co piąte polskie przedsiębiorstwo jest w jakikolwiek sposób powiązane z rynkami międzynarodowymi. - Niewielki jest także udział polskich firm w międzynarodowych zamówieniach publicznych. Bardzo mało polskich przedsiębiorców podejmuje bardziej zaawansowane formy współpracy międzynarodowej, na przykład w sektorze badawczo-rozwojowym czy joint venture. Aby to zmienić, niezbędna jest koordynacja i integracja zarządzania systemem wsparcia z poziomu centralnej instytucji – podkreślił.

Wiceminister Domagalski zwrócił też uwagę na rolę państwa w kreowaniu warunków sprzyjających ekspansji zagranicznej firm. - Administracja publiczna powinna aktywnie wspierać przedsiębiorstwa w rozwijaniu działalności na rynkach międzynarodowych. Nie może być tak, że w tej rywalizacji ustępujemy miejsca innym państwom pod względem jakości wsparcia ze strony sektora publicznego – zaznaczył.

Wiceszef resortu rozwoju zapowiedział też ambitną reformę dyplomacji ekonomicznej, która docelowo będzie funkcjonować według nowego modelu biznesowego. – Konieczne jest zwiększenie skuteczności wydziałów promocji handlu i inwestycji. Równie ważne jest utworzenie nowych placówek na perspektywicznych rynkach pozaeuropejskich, które będą minimalizować koszty i ryzyko związane z wchodzeniem na rynki zagraniczne – powiedział wiceminister Domagalski.

– Zależy nam na zwiększeniu obecności instytucjonalnej na trudniejszych i bardziej wymagających rynkach pozaunijnych, takich jak Indie czy Chiny, gdzie tworzą się nowe możliwości eksportowe dla polskich firm. Potrzebna jest aktywna rola państwa, aby zmniejszać ryzyko inwestycyjne dla polskich przedsiębiorców – podkreślił wiceminister.

Jak mówił wiceminister Domagalski, potrzebna jest lepsza koordynacja organizacji misji gospodarczych. 

– One muszą być sprofilowane pod kątem potrzeb konkretnych branż i firm. Dzisiaj nie ma skutecznego mechanizmu monitorowania ich efektywności. Istotne jest to, aby relacje nawiązane w trakcie misji, przekuwały się w konkretne kontrakty biznesowe – zaznaczył. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (22 785) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 330)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH