Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Biznes i technologie

Radosław Domagalski: Eksport jest filarem silnej gospodarki

Przeprowadzenie reformy polskiej dyplomacji ekonomicznej, budowa systemu promocji gospodarki, bezpośrednie wsparcie dla przedsiębiorców prowadzących lub planujących prowadzić działalność eksportową – to najważniejsze założenia nowego systemu wsparcia ekspansji zagranicznej polskich przedsiębiorstw. Mówił o nich wiceminister rozwoju Radosław Domagalski podczas konferencji programowej Stowarzyszenia Eksporterów Polskich, która 27 czerwca 2016 r. odbyła się w Ministerstwie Rozwoju.

Radosław Domagalski: Eksport jest filarem silnej gospodarki
Radosław Domagalski-Łabędzki, wiceminister rozwoju. Fot. PTWP

- Za kilka tygodni przedstawimy nowy plan wspierania eksportu. Powstanie nowa rządowa agencja odpowiedzialna za rozwój międzynarodowy polskich firm – zapowiedział wiceminister Domagalski. - Dzisiaj ten system wsparcia jest rozproszony między różne agencje i instytucje, a przez to nieefektywny – mówił. Jedynie, co piąte polskie przedsiębiorstwo jest w jakikolwiek sposób powiązane z rynkami międzynarodowymi. - Niewielki jest także udział polskich firm w międzynarodowych zamówieniach publicznych. Bardzo mało polskich przedsiębiorców podejmuje bardziej zaawansowane formy współpracy międzynarodowej, na przykład w sektorze badawczo-rozwojowym czy joint venture. Aby to zmienić, niezbędna jest koordynacja i integracja zarządzania systemem wsparcia z poziomu centralnej instytucji – podkreślił.

Wiceminister Domagalski zwrócił też uwagę na rolę państwa w kreowaniu warunków sprzyjających ekspansji zagranicznej firm. - Administracja publiczna powinna aktywnie wspierać przedsiębiorstwa w rozwijaniu działalności na rynkach międzynarodowych. Nie może być tak, że w tej rywalizacji ustępujemy miejsca innym państwom pod względem jakości wsparcia ze strony sektora publicznego – zaznaczył.

Wiceszef resortu rozwoju zapowiedział też ambitną reformę dyplomacji ekonomicznej, która docelowo będzie funkcjonować według nowego modelu biznesowego. – Konieczne jest zwiększenie skuteczności wydziałów promocji handlu i inwestycji. Równie ważne jest utworzenie nowych placówek na perspektywicznych rynkach pozaeuropejskich, które będą minimalizować koszty i ryzyko związane z wchodzeniem na rynki zagraniczne – powiedział wiceminister Domagalski.

– Zależy nam na zwiększeniu obecności instytucjonalnej na trudniejszych i bardziej wymagających rynkach pozaunijnych, takich jak Indie czy Chiny, gdzie tworzą się nowe możliwości eksportowe dla polskich firm. Potrzebna jest aktywna rola państwa, aby zmniejszać ryzyko inwestycyjne dla polskich przedsiębiorców – podkreślił wiceminister.

Jak mówił wiceminister Domagalski, potrzebna jest lepsza koordynacja organizacji misji gospodarczych. 

– One muszą być sprofilowane pod kątem potrzeb konkretnych branż i firm. Dzisiaj nie ma skutecznego mechanizmu monitorowania ich efektywności. Istotne jest to, aby relacje nawiązane w trakcie misji, przekuwały się w konkretne kontrakty biznesowe – zaznaczył. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Radosław Domagalski RSS ALERT    /    eksport RSS ALERT    /    gospodarka RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.144.100.123
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku

Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.