Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Raport: polskie firmy nie wykorzystują własności intelektualnej

  • Autor: PAP
  • Data: 08-12-2010, 16:54

Polskie spółki nie wykorzystują potencjału, tkwiącego w zarządzaniu własnością intelektualną, w niewielkim stopniu wykorzystują tę własność do zwiększenia swojej wartości i efektywności operacyjnej - wynika z raportu firmy doradczej CODES Strategie.

Własność intelektualna (IP) w posiadaniu spółek nie powiększa sprzedaży, nie powiększa marż, firmy nie wykorzystują monopolu patentowego, a patenty obniżające koszty nie są rozwijane - stwierdza się w zaprezentowanym w środę raporcie, który powstał po przebadaniu prawie 400 spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych.

Badane spółki zgłaszały posiadane elementy IP. W ponad 80 proc. były to znaki towarowe, w 10 proc. patenty, w pozostałych przypadkach wzory przemysłowe i użytkowe. Autorzy raportu stwierdzili, że 10 proc. badanych spółek nie ma zarejestrowanych znaków towarowych, 85 proc. nie ma zgłoszonych wzorów przemysłowych, a tylko niespełna co trzecia ma zgłoszony przynajmniej jeden wynalazek lub wzór użytkowy.

Za polskie branże z najlepszą ochroną IP autorzy raportu uznali: chemiczną, farmaceutyczną i materiałów budowlanych. "Gdy firma jest ostatecznym dostawcą dla klienta masowego, marka ma większe znaczenie" - stwierdza raport.

Z kolei najsłabiej chronione branże to finansowa, motoryzacyjna i deweloperzy. "Marka jest w tych branżach jednym z najważniejszych narzędzi służących do wpływania na klienta, dlatego brak rejestracji może zaskakiwać" - oceniono w raporcie.

Polskie spółki są nastawione na produkcję dóbr niskoprzetworzonych, krajowe firmy nie są gotowe na bezpieczną ekspansję zagraniczną, do ochrony własności intelektualnej przedsiębiorstwa są zmuszane przez międzynarodową konkurencję, rzadziej jest to konwencja branży czy świadomość prezesów i zarządów, firmy z GPW w niewielkim stopniu wykorzystują własność intelektualną do zwiększenia swojej wartości i efektywności operacyjnej - podsumowują autorzy raportu.

Prezes Urzędu Patentowego, Alicja Adamczak podkreślała na środowej konferencji, że świadomość wartości posiadanej własności intelektualnej jest w polskich firmach znikoma. "Powinniśmy przywiązywać ogromną wagę do podnoszenia świadomości, do kształtowania pewnych postaw, przyjaznych własności intelektualnej" - mówiła. Z powodu braku tej świadomości często niektóre rozwiązania nie zostają zgłaszane, a potem zamiast przynosić wartość dodaną temu, kto je opracował, wchodzą do domeny publicznej - wskazywała Adamczak.

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • LanW 19-09-2011, 11:02:
Ciekawy temat raportu chętnie się z nm zapoznam.

Zobacz wszystkie komentarze (1)

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (25 753) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 267)


Polecane oferty


Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH