Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Biznes i technologie

Raport: polskie firmy nie wykorzystują własności intelektualnej

Polskie spółki nie wykorzystują potencjału, tkwiącego w zarządzaniu własnością intelektualną, w niewielkim stopniu wykorzystują tę własność do zwiększenia swojej wartości i efektywności operacyjnej - wynika z raportu firmy doradczej CODES Strategie.


Autor: PAP
Data: 08-12-2010, 16:54

Własność intelektualna (IP) w posiadaniu spółek nie powiększa sprzedaży, nie powiększa marż, firmy nie wykorzystują monopolu patentowego, a patenty obniżające koszty nie są rozwijane - stwierdza się w zaprezentowanym w środę raporcie, który powstał po przebadaniu prawie 400 spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych.

Badane spółki zgłaszały posiadane elementy IP. W ponad 80 proc. były to znaki towarowe, w 10 proc. patenty, w pozostałych przypadkach wzory przemysłowe i użytkowe. Autorzy raportu stwierdzili, że 10 proc. badanych spółek nie ma zarejestrowanych znaków towarowych, 85 proc. nie ma zgłoszonych wzorów przemysłowych, a tylko niespełna co trzecia ma zgłoszony przynajmniej jeden wynalazek lub wzór użytkowy.

Za polskie branże z najlepszą ochroną IP autorzy raportu uznali: chemiczną, farmaceutyczną i materiałów budowlanych. "Gdy firma jest ostatecznym dostawcą dla klienta masowego, marka ma większe znaczenie" - stwierdza raport.

Z kolei najsłabiej chronione branże to finansowa, motoryzacyjna i deweloperzy. "Marka jest w tych branżach jednym z najważniejszych narzędzi służących do wpływania na klienta, dlatego brak rejestracji może zaskakiwać" - oceniono w raporcie.

Polskie spółki są nastawione na produkcję dóbr niskoprzetworzonych, krajowe firmy nie są gotowe na bezpieczną ekspansję zagraniczną, do ochrony własności intelektualnej przedsiębiorstwa są zmuszane przez międzynarodową konkurencję, rzadziej jest to konwencja branży czy świadomość prezesów i zarządów, firmy z GPW w niewielkim stopniu wykorzystują własność intelektualną do zwiększenia swojej wartości i efektywności operacyjnej - podsumowują autorzy raportu.

Prezes Urzędu Patentowego, Alicja Adamczak podkreślała na środowej konferencji, że świadomość wartości posiadanej własności intelektualnej jest w polskich firmach znikoma. "Powinniśmy przywiązywać ogromną wagę do podnoszenia świadomości, do kształtowania pewnych postaw, przyjaznych własności intelektualnej" - mówiła. Z powodu braku tej świadomości często niektóre rozwiązania nie zostają zgłaszane, a potem zamiast przynosić wartość dodaną temu, kto je opracował, wchodzą do domeny publicznej - wskazywała Adamczak.

KOMENTARZE (1)

  • LanW 2011-09-19 11:02:53
    Ciekawy temat raportu chętnie się z nm zapoznam.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.80.4.76
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.