Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Recykling tak, ale nie za wszelką cenę

  • Autor: PAP
  • Data: 10-09-2015, 22:38

Komisja Europejska prowadzi konsultacje publiczne na temat gospodarki o obiegu zamkniętym. Propozycja stosownych regulacji unijnych ma być przygotowana pod koniec tego roku. Gospodarka o zamkniętym obiegu ma na celu zachowanie przez optymalny okres wartości materiałów i energii, minimalizując marnotrawstwo i zużycie zasobów.

Krajowi przedsiębiorcy są zgodni, że idea jest ważna, ale aby mogła być wykonalna, trzeba usprawnić system selektywnej zbiorki odpadów, bez której nie da się pozyskać od konsumentów np. jednorodnego strumienia zużytych opakowań. Biznes wskazuje też, że nowe standardy, które będą narzucane na producentów opakowań mogą spowodować spadek konkurencyjności przedsiębiorstw z „nowej Unii” w stosunku do tych, którzy mieli ponad 20 lat więcej na zbudowanie efektywnych systemów gospodarki odpadami, a więc krajów „starej Unii”.

W ocenie ekspertów debaty „Wyzwania dla biznesu w gospodarce w obiegu zamkniętym. Jak spełnić oczekiwania środowiskowe Unii Europejskiej”, która odbyła się podczas Forum Ekonomicznego w Krynicy, firmy już muszą się liczyć z tym, żeby na poziomie projektowania opakowań produktów uwzględniać w większym stopniu materiały z surowców odnawialnych oraz biodegradowalne.

Z kolei konsumenci mają być edukowani w tym kierunku, aby przy zakupie produktów kierowali się ich proekologiczną specyfiką, czym będą świadomie wywierać presję na ich producentów. Konsumenci muszą jednak przede wszystkim umieć prawidłowo segregować odpady opakowaniowe tak, aby przetwarzanie tych odpadów było szybsze i łatwiejsze.

Zdaniem Jerzego Majchrzaka, dyrektora Departamentu Innowacji i Przemysłu z Ministerstwa Gospodarki, gospodarka w obiegu zamkniętym to wyzwanie dla wszystkich krajów UE.

- Idea, polegająca na zmniejszeniu zużycia energii pierwotnej w produkcji i ograniczeniu ilości odpadów jest w samej istocie słuszna. Problem tkwi w szczegółach - jak i po jakich kosztach poszczególne kraje mają wdrażać te regulacje. Do tego dochodzi specyfika produkcji przemysłowej w poszczególnych krajach i produkcja europejska, która jest realizowana poza UE. W moim odczuciu najważniejszym elementem tej strategii będzie proces edukacyjny prowadzony wśród konsumentów. Edukacja polegająca na wypracowaniu prawidłowych nawyków polegających na tym, że konsument świadomie będzie wybierał produkty, które są przyjazne środowisku naturalnemu – mówił.

Z kolei Beata Kłopotek, Radca Ministra w Ministerstwie Środowiska stwierdziła, że z regulacjami unijnymi jest ten kłopot, że nie ma wystarczającej aktywności interesariuszy, którzy na etapie konsultacji mogliby zgłaszać swoje uwagi.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 809) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.