Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Rewolucja na opakowaniach żywności. Producenci będą musieli podawać wartość odżywczą produktów

  • Autor: PAP
  • Data: 15-06-2011, 22:00
Rewolucja na opakowaniach żywności. Producenci będą musieli podawać wartość odżywczą produktów

W lipcu producentów żywności może czekać rewolucja, wtedy informowanie na opakowaniach żywności w UE o wartości odżywczej produktów, m.in. o liczbie kalorii, może stać się obowiązkowe; obecnie jest dobrowolne. Wstępne porozumienie w tej sprawie osiągnęli przedstawiciele KE, PE oraz prezydencji UE.

Inicjatywa nowego, bardziej rzetelnego informowania klientów o wartości kalorycznej, zawartości soli, cukru, protein, węglowodanów, tłuszczu i tłuszczów nasyconych ma pomóc w zwalczaniu otyłości w Unii Europejskiej. Ponadto konsument będzie w stanie od razu "wyłapać" sztuczne składniki i alergeny. Wymóg nowego oznakowania nie będzie dotyczyć alkoholu.

Rzecznik KE ds. zdrowia Frederic Vincent powiedział, że we wtorek w nocy doszło do porozumienia w tej sprawie między trzema instytucjami: PE, KE i prezydencją reprezentującą kraje UE. Muszą je zatwierdzić kraje UE i Parlament Europejski. Przyjęcie nowych przepisów przez PE oczekiwane jest już w lipcu.

Sprawozdawczyni Renate Sommer z frakcji chrześcijańskich demokratów oceniła, że jest to prawdziwy przełom, gdyż po 10 tygodniach intensywnych negocjacji udało się osiągnąć porozumienie.

Entuzjazm studził nieco rzecznik węgierskiej prezydencji Marton Hajdu. Jego zdaniem, we wtorek prezydencja prowadziła intensywne rozmowy z reprezentantami KE i PE. Zbliżono się do porozumienia, ale pakiet musi być zatwierdzony przez kraje UE w przyszłym tygodniu.

"Jak zwykle diabeł tkwi w szczegółach. Jednak jeśli zarys porozumienia będzie możliwy do przyjęcia dla krajów UE i europarlamentu, będziemy mieli sprawiedliwe rozwiązanie dla wszystkich zainteresowanych. Konsumenci otrzymają czytelne i zrozumiałe informacje o produktach żywnościowych, podczas gdy biznes nie będzie zbytnio obciążony" - podkreśliła sprawozdawczyni PE.

Projektowane przepisy mają uprościć oznakowanie żywności, by informacje o wartości odżywczej były bardziej czytelne dla konsumentów w UE. Poza wartością odżywczą informacja na opakowaniu ma zawierać listę składników oraz datę ważności.

Nowe przepisy przewidują też obowiązek wskazania kraju pochodzenia drobiu, wieprzowiny, baraniny i mięsa koziego. Takie obowiązek wołowiny i cielęciny został wprowadzony w 2000 r. Na dostosowanie się do tego wymogu producenci będą mieli dwa lata.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (2)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • przedsiębiorca 16-06-2011, 14:05:
Znowu małe firmy produkcyjne będą likwidowane. Dla wykonania 400 kg opakowań z nadrukiem musiałem wziąć kredyt. Te opakowania będę używał przez około 8 lat (około 30 - 40 kg rocznego zużycia). Mniejszej partii żaden producent opakowań nie chcial mi zrobić. Jak widać za dwa lata będę musiał ponad 3/4 opakowań oddać do utylizacji i jeszcze za tę usługę zapłacić. Duży producent taką partię opakowań zużyje przez 1 - 2 miesiące więc zamawiając kolejną partię będzie mógł dostaosowac do nowych wymogów. Mnie zostanie likwiodacja firmy, gdyż już teraz mam koszt opakowania równy wartości wsadu. Jestem po likwidacji ponad 300 kg opakowań ze względu na wprowadzone w życie rozporządzenie Ministra Zdrowia z 9 grudnia 2010r w sprawie zmian w znakowaniu substancji dodatkowych na opakowaniach. No cóż żyję w kraju absurdów, którego rząd nie da prowadzić działalności małemu producentowi.
  • ryba 16-06-2011, 10:16:
w lipcu rozporządzenie nawet jak wejdzie w życie, to dla producentów na pewno będzie zapewniony jakiś czas przystosowania do zmiany....
czytałam też, że znakowanie GDA ma się niedługo stać obowiązkiem... w sumie to i nawet dobrze;)

Zobacz wszystkie komentarze (2)

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (11 347) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.