Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Rośnie popularność audytu energetycznego

  • Autor: ŁR, portalspozywczy.pl
  • Data: 05-02-2014, 15:20
Rośnie popularność audytu energetycznego
(fot. PTWP)

Niezależnie od specyfiki danego podmiotu, zużycie energii elektrycznej to obszar, w którym wdrożenie polityki oszczędnościowej jest relatywnie najprostsze. Aby jednak zoptymalizować zyski, wprowadzanie zmian powinno być gruntownie przemyślane. Pomocny w tym zakresie może okazać się audyt, który szczególnie w przypadku firm z sektora małych i średnich przedsiębiorstw, cieszy się stale rosnącą popularnością.

Z uwagi na szereg unijnych rozporządzeń, do niedawna z podobnych rozwiązań korzystały przede wszystkim podmioty charakteryzujące się wysoką energochłonnością produkcji. Prawnie zobligowane były do tego przedsiębiorstwa, zużywające w ciągu roku łącznie ponad 50 GWh energii elektrycznej i cieplnej. Każdy z takich podmiotów zobowiązany jest do przeprowadzania audytu energetycznego raz na cztery lata. Firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw nie mają takiego obowiązku, jednak coraz częściej dostrzegają one w tym rozwiązaniu szanse na znaczącą redukcję kosztów.

Na dobry początek

Przed przystąpieniem do wykonania audytu energetycznego, warto dowiedzieć się, na czym właściwie on polega. Jest to szereg działań, mających na celu szczegółową weryfikację wszystkich elementów bezpośrednio wpływających na pobór i koszty energii w danym przedsiębiorstwie. - Aby podobną analizę można było uznać za przeprowadzoną prawidłowo, powinny zostać w niej uwzględnione wszystkie elementy instalacji, urządzenia oraz procesy wpływające na pobór energii - mówi Dorota Czech z firmy Phoenix Contact, oferującej system EMwise monitorujący koszty zużycia energii. - Ważnym elementem audytu jest również dostosowanie taryfy do faktycznych potrzeb przedsiębiorstwa - dodaje. Zlecając przeprowadzenie analizy należy dostarczyć specjaliście niezbędne informacje na temat funkcjonowania firmy. Tylko szczegółowa wiedza w tym zakresie pozwoli na wdrożenie rozwiązań, dzięki którym możliwe będzie maksymalne zredukowanie kosztów zużycia energii.

Elastyczne podejście

Każdy, kto zdecyduje się na przeprowadzenie audytu, staje przed wyborem jednego z dwóch rodzajów weryfikacji: podstawowej bądź indywidualnej. Pierwsza ma charakter ogólny i obejmuje standardowy zakres czynności. W przypadku audytu indywidualnego przebieg analizy dostosowywany jest do specyfiki podmiotu. Audyt nie należy do procesów długotrwałych. Jego koszt w stosunku do oszczędności, do których może się przyczynić, również nie jest wygórowany. - Już po roku od wdrożenia zaproponowanych rozwiązań ich koszt może się zwrócić. W przypadku średniej wielkości firmy produkcyjnej, zużywającej rocznie 300 MWh, oszczędności mogą wynieść nawet 8000 zł - szacuje Dorota Czech. W odniesieniu do większych podmiotów oszczędności proporcjonalnie rosną. Ostateczna wysokość zysku z tytułu redukcji kosztów zależy też jednak od gotowości do wdrożenia zaleceń poaudytowych.

Prawidłowo przeprowadzony audyt pozwala zlokalizować najbardziej energochłonne obszary w przedsiębiorstwie. Jego wyniki dają odpowiedź na pytanie, jakie zmiany będą prowadziły do istotnych obniżek w zakresie zużycia energii elektrycznej.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (23 834) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 267)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH