Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Różne drogi do innowacji

  • wnp.pl
  • Autor: WNP.PL (ADAM SOFUŁ)
  • Data: 26-04-2015, 21:33
Różne drogi do innowacji
Polskie firmy mają potencjał do innowacyjnego skoku. Na razie jednak wciąż się do niego zbierają (fot. Fotolia)

Innowacje najczęściej kojarzymy z przełomowymi wynalazkami, które zmieniają nasze codzienne życie. Skądinąd słusznie, ale to jedynie wierzchołek góry lodowej, jeśli chodzi o tę dziedzinę. Dróg prowadzących do określenia innowacyjnej firmy jest bardzo wiele. Jak wybrać najwłaściwszą, by zostać liderem innowacji? O tym właśnie rozmawiali uczestnicy debaty "Liderzy innowacji" podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

Polska kiepsko dziś wypada we wszelkich rankingach innowacyjności, także żadna z rodzimych firm nie jest pod tym względem wyróżniana na globalnym rynku. Co zrobić, aby polscy przedsiębiorcy doszlusowali do światowej innowacyjnej czołówki, stali się liderami innowacji?

Wnioski z debaty nie zaskakują - potrzeba zmiany sposobu myślenia, przede wszystkim większej akceptacji dla ryzyka, wiele pracy i konsekwencji. Przydałoby się również rozsądnie wsparcie ze strony administracji publicznej i agend rządowych. Optymistyczna konkluzja debaty? Mamy potencjał do innowacyjnego skoku. Pesymistyczny? Na razie wciąż się do niego zbieramy.

Prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, Bożena Lublińska-Kasprzak zaprezentowała najnowszy raport "Innowacyjna przedsiębiorczość firm". Raport zawiera dane do 2012 roku, a jego wymowa jest dwuznaczna. Złą wiadomością jest liczba firm uznawanych za innowacyjne. - W porównaniu z poprzednim badaniem liczba innowacyjnych firm w Polsce spadła z 28 proc. do 23 proc. Będziemy analizować te wyniki, pewnym wytłumaczeniem może być fakt, że to tendencja ogólnoeuropejska - mówiła Bożena Lublińska-Kasprzak, dodając, że ciężkie pokryzysowe lata nie skłaniały europejskich firm do ponoszenia ryzykownych wydatków na innowacje.

Są jednak i lepsze wiadomości. - Co ciekawe, te polskie firmy, które są już innowacyjne, zwiększają nakłady na tę działalność. Średnio wydatki wzrosły z ok 750 tys. euro na firmę do 1 mln euro. To nas zbliża do średniej europejskiej - powiedziała prezes PARP. Drugą dobrą wiadomością jest to, że firmy przekonują się do innowacji. -Ci przedsiębiorcy, którzy skorzystali z funduszy unijnych i zainwestowali w innowacje, inwestują nadal w tą działalność już na własną rękę. Przekonali się, że wydatki na innowacje sprawiły, że ich firmy stają się bardziej konkurencyjne, mają lepsze wyniki, zwiększają eksport, zwiększają zatrudnienie. Firmy widzą, że opłaca się być innowacyjnym - stwierdziła Bożena Lublińska-Kasprzak.

Kolejną miłą niespodzianką jest podejście do innowacyjnej działalności przez mikrofirmy. Według przeprowadzonych przez PARP badań 60 proc. mikroprzedsiębiorców zadeklarowało innowacyjną działalność w ostatnich trzech latach. - Z polską innowacyjnością nie jest tak źle, jak się na pierwszy rzut oka wydaje. Mamy dobrą podstawę, by w najbliższych latach stać się bardziej innowacyjnym krajem - twierdzi Bożena Lublińska-Kasprzak.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (22 133) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 271)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH