Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Rozwój rynku pracy w obszarze retail

  • Autor: ŁR, portalspozywczy.pl
  • Data: 27-01-2011, 13:25
Rozwój rynku pracy w obszarze retail

Według raportu Cushman & Wakefield, w 2010 roku w Polsce powstać ma ponad 400 tys. mkw. powierzchni handlowej. - Najwięcej zostanie oddane do użytku w Łodzi (70 tys. mkw) oraz w Warszawie (ponad 50 tys. mkw). Nasycenie galeriami handlowymi jest w największych miastach relatywnie wysokie, jeżeli mówimy o wielkości powierzchni na 1000 mieszkańców - zwraca uwagę Sebastian Stelmaszewski, konsultant Antal International. - Nadal pozostajemy jednak w tyle za krajami Europy Zachodniej - zaznacza.

Biorąc pod uwagę nasycenie rynku w dużych ośrodkach i trudności w pozyskaniu atrakcyjnych lokalizacji, centra handlowe zaczęły przenosić się do mniejszych miast. - Za centrami handlowymi podążają oczywiście najemcy: sieci sklepów, butików, marketów, delikatesów. Najdroższe marki najpewniej na razie nie będą się tam lokować, bo nie znajdą dla siebie klienteli, ale już dla sklepów odzieżowych z tej średniej i nieco wyższej półki cenowej są to atrakcyjne lokalizacje - uważa Stelmaszewski. - Miasto powyżej 50 tys. mieszkańców to już całkiem duży i wartościowy ośrodek z niezłą "bazą" potencjalnych klientów - dodaje.

Pytaniem, jakie zadają sobie operatorzy sieci jest to, skąd wziąć dobrą kadrę kierowniczą. - Znalezienie sprzedawców nie nastręcza wielu kłopotów, bo mogą oni rekrutować się z pojedynczych, mniejszych sklepów już działających w miastach, najczęściej poza galeriami handlowymi. Łatwiej mają też niewielkie butiki. Ale już do zarządzania sklepem o powierzchni przekraczającej 1000-1500 mkw. potrzeba innych kwalifikacji i innego doświadczenia - zauważa konsultant Antal International.

Oprócz doświadczenia i umiejętności zarządzania sklepem sieci stawiają na miękkie kwalifikacje potencjalnych kierowników/ dyrektorów sklepów. - Często trzeba znać dobrze język angielski, choć nie jest to warunek absolutnie konieczny. Ważna jest umiejętność doboru pracowników, czyli sprzedawców i kierowników działów. Kierownik sklepu odpowiada za rekrutację do sklepu, a później musi umieć stworzyć zespół i zmotywować go do pracy - mówi Sebastian Stelmaszewski. - Trzeba do tego wykorzystywać głównie pozapłacowe narzędzia, bo widełki płac w większości sieci są dość sztywno określone. Wynagrodzenia w sklepach odzieżowych pokazuje poniższa tabela. Pensje są różne w zależności od wielkości sklepu, lokalizacji oraz średniego natężenia ruchu w sklepie.

W miejscowościach, gdzie do tej pory nie działała galeria handlowa, tudzież była tylko jedna, znalezienie dobrych osób na stanowisko kierownika sklepu bywa kłopotliwe. Zdecydowanie łatwiej mają sklepy w mniejszych miejscowościach położonych przy dużych ośrodkach, np. w Zgierzu, Konstantynowie pod Łodzią, Piasecznie koło Warszawy czy mniejszych miastach regionu śląskiego. Tutaj kadrę kierowniczą można znaleźć w istniejących galeriach w sąsiednich miastach. Często są to mieszkańcy tych małych miast, którzy do tej pory dojeżdżali do pracy poza miejsce zamieszkania. Otwarcie galerii w rodzinnej miejscowości to szansa dla nich na skrócenie czasu dojazdu do pracy.

Ale gdzie i jak znaleźć pracowników w takich ośrodkach jak Płock, Bielsko-Biała czy Zakopane? Wydaje się, że są dwa wyjścia. Jednym z nich jest czasowa relokacja kierownika z innego miasta, który przez kilka miesięcy „wychowa" swojego następcę spośród kierowników działów lub sprzedawców w sklepie. To z kolei powoduje - przynajmniej czasowe - powstanie wakatu w innym miejscu. Dlatego też, doliczając naturalną rotację pracowników, w wielu sieciach trwa tzw. „ciągła rekrutacja".

Drugim sposobem jest przejęcie pracowników z innych sieci. To nie jest jednak proste. - Jak wspomniałem wcześniej, widełki płacowe w sieciach są sztywne, a różnice w wynagrodzeniach pomiędzy sieciami stosunkowo niewielkie. Trudno więc namówić pracownika do ryzyka zmiany pracy, jeżeli jego zysk materialny nie będzie duży - ocenia Stelmaszewski. - W takim przypadku zdecydowanie pomaga renoma sieci jako dobrego pracodawcy oraz pozapłacowe benefity, np. opieka medyczna. To zresztą pokrywa się z oczekiwaniami kandydatów. Wielu z nich szukając nowego pracodawcy kieruje się rozpoznawalnością brandu, organizacją pracy w sieci, opiniami na temat standardów pracy w firmie, przyjazną atmosferą - akcentuje.

Bardzo ważne są dla nich także możliwości rozwoju i awansu (np. na kierownika regionalnego) i jasna ścieżka dotarcia do wyższych stanowisk. Nie bez znaczenia jest również duża samodzielność na stanowisku kierowniczym.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (22 346) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 270)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH