REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Rynek wspólnotowy buduje sztuczne bariery w handlu żywnością

  • Autor: PM, portalspozywczy.pl
  • Data: 16-05-2013, 16:15
Rynek wspólnotowy buduje sztuczne bariery w handlu żywnością
Krzysztof Koszela, dyrektor ds. rozwoju rynków zagranicznych, członek zarządu Jutrzenka Colian

- Polscy producenci żywności nie mogą skupiać się już tylko na rynkach europejskich, ponieważ te są już zagospodarowane. Społeczeństwa europejskie starzeją się i kurczą. Dlatego powinniśmy poszukiwać miejsc bardziej perspektywistycznych dla lokowania swoich produktów. Są to kraje azjatyckie czy afrykańskie, bo tam przybywa konsumentów - powiedział Krzysztof Koszela, dyrektor ds. rozwoju rynków zagranicznych, członek zarządu Jutrzenka Colian, podczas panelu pt. "Rynek spożywczy. Konsolidacja, inwestycje, ekspansja zagraniczna" zorganizowanego w ramach Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

REKLAMA

- Jeśli polskie firmy będą ograniczać się do eksportowania na te rynki, na których już są, to wzrosty nie będą trwały wiecznie - przypomniał Andrzej Gantner, dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności. Jego zdaniem, sukcesywne zagospodarowywanie przez Polaków zagranicznych rynków żywności doprowadziło do pewnego rodzaju protekcjonizmu - chociażby u Czechów czy Brytyjczyków, którzy starają się "na siłę" uczulać konsumentów na kupowanie żywności pochodzącej z rodzimej produkcji.

- Rynek wspólnotowy powoli się dzieli i budowane są sztuczne bariery w handlu żywnością. I co ciekawe, nikt w UE nie reaguje na tę sytuację - dodaje. Jego zdaniem, to oznacza, że trzeba zmienić strategię dot. eksportu żywności.

- Być może już nie wystarczy eksportować żywności o dobrej relacji ceny do jakości? Branża powinna poszukać nowych rynków zbytu, a rząd - pomóc jej w promowaniu polskich produktów. Wskazujemy tu na rynki Krajów Trzecich - azjatyckie i afrykańskie - które muszą stać się priorytetem dla polskich producentów - wskazuje Andrzej Gantner.

Tymczasem Dariusz Poniewierka, prezes KUKE, przyznał, że w Europie w dalszym ciągu jest miejsce na produkty z Polski i na nowych graczy z naszego kraju. Jego zdaniem jest to "zasługą" kryzysu, w którym Europejczycy starają się racjonalizować swoje wydatki na żywność i starają się wybierać produkty value for money, a taka właśnie jest polska żywność.

Czytaj także: 

Prezes Grupy Maspex: Producenci muszą stworzyć dobrowolne systemy kontroli jakości 

Szefowie firm: To będzie trudny rok dla branży spożywczej

SPÓŁKI SEKTORA SPOŻYWCZEGO NA GPW

COLColian Holding SA

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (25 952) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH