Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Rynki Dalekiego Wschodu to duże wyzwanie dla polskich producentów

  • Autor: portalspozywczy.pl, Paulina Bełżecka
  • Data: 19-02-2014, 13:45
Rynki Dalekiego Wschodu to duże wyzwanie dla polskich producentów
Andrzej Gantner, dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności (PFPŻ). Fot. PTWP

Takie kraje jak: Chiny, Indie, Korea, czy nawet Japonia są bardzo obiecujące, ale ich wymagania są znacząco inne niż wszystko to, z czym do tej pory zetknęliśmy się w UE czy nawet w Rosji - mówi Andrzej Gantner, dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności.

- Po pierwsze, w ekspansji na tamte rynki brakuje nam platformy logistycznej, która zapewniłaby ciągły przepływ towarów z Polski w tamten region. To jest pierwszy błąd, bo jeśli chce się czymś handlować w Chinach, czy innych krajach azjatyckich, to musimy handlować na dużą skalę i zapewnić ciągłość dostaw. Nie zapewnimy ciągłości, jeśli nie mamy potężnego centrum logistycznego, które będzie obsługiwało nasze firmy, przynajmniej w kilku wybranych rejonach - mówi Andrzej Gantner w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl.

Dodaje że większość krajów, które poważnie handluje z Chinami zbudowało takie centra logistyczne, które nie służą tylko żywności, na zasadzie inwestycji prywatno-publicznej.

- Dlaczego osiągnęliśmy sukces w eksporcie do UE? Ponieważ cały system logistyki w UE jest taki sam jak u nas - te same drogi, relatywnie małe odległości, podobne modele dystrybucji, w tym dystrybucji nowoczesnej, która stałą się bardzo ważnym czynnikiem wspierającym nasz eksport. Niskie bariery wejścia, dobra korelacja ceny i jakości to podstawy naszego sukcesu na rynku UE. W krajach poza UE musimy je dopiero zbudować od podstaw - tłumaczy ekspert.

Zauważa, że wchodząc na rynki poza unijne, napotykamy na poważne problemy logistyczne i na problemy dotyczące wielkości partii produktów. Również konkurencja cenowa jest o wiele większa, bo przedsiębiorstwa z krajów poza UE zazwyczaj mają dostęp do znacznie tańszych surowców rolnych (np. cukier jest praktycznie dwa razy tańszy) oraz operują na znacząco niższym koszcie produkcji.

- Dodatkowo pojawia się bariera kulturowa zarówno u konsumentów jak i kultury prowadzenia biznesu. Żeby te bariery zidentyfikować i przełamać potrzeba znacznie większego zaangażowania polskich służb dyplomatycznych i ich wydziałów handlowych. Trudno mówić o poważnym traktowaniu rynku chińskiego, kiedy ilość osób zajmujących się tym rynkiem oscyluje w okolicach 3, przy przykładowo 300 osobach obsługujących handel niemiecki - mówi Andrzej Gantner.

Jego zdaniem, obecnie jest dobry czas na rozwój eksportu na rynek azjatycki, bo tam zapanowała moda na produkty europejskie. W Japonii są one uznawane za synonim produktu premium, tak też są odbierane produkty polskie. - Skoro tak, musimy tam wysyłać produkty premium, nie możemy skupiać się wyłącznie na konkurowaniu ceną, bo tu nie wygramy. Musimy bardzo mocno zwracać uwagę na jakość i specyficzne cechy naszych produktów - mówi ekspert.

Przeczytaj także:

Marek Sawicki: W ciągu 15-20 lat możemy podwoić eksport żywności

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (26 484) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 267)


Polecane oferty


Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH