Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Sejm przyjął ustawę o funduszach promocji rynków rolno-spożywczych

  • Autor: PAP
  • Data: 24-04-2009, 13:15
Sejm przyjął ustawę o funduszach promocji rynków rolno-spożywczych

Sejm przyjął ustawę o funduszach promocji rynków rolno-spożywczych, powołującą 8 funduszy: mięsa wieprzowego, wołowego, końskiego, owczego i drobiowego, zbóż i przetworów zbożowych, owoców i warzyw oraz ryb.

Ustawa obejmuje też dziewiąty - istniejący od 2001 r. fundusz promocji mleka. Zebrane w funduszach pieniądze mają przyczyniać się do wzrostu spożycia i eksportu żywności.

Za przyjęciem ustawy głosowało 419 posłów, nikt nie był przeciw i nikt nie wstrzymał się od głosu.

0,1 proc. ceny sprzedaży świń, bydła, koni, owiec, drobiu, ryb, zbóż oraz owoców i warzyw będzie wpłacane na poszczególne fundusze. Pieniądze będą pobierane od producentów rolnych, a przekazywane za pośrednictwem m.in. firm zajmujących się skupem, ubojni czy eksporterów. Na fundusz promocji mleka, jak do tej pory będzie przekazywana jedna dziesiąta grosza za każdy kilogram sprzedanego mleka.

W głosowaniach przepadły dwie zgłoszone poprawki. Posłowie nie poparli podwyższenia do 0,4 proc. stawki na fundusz koński, 0,6 proc. na fundusz owczarski i 0,2 proc. ceny bydła na fundusz promocji mięsa wołowego. Głosowali też przeciw innym niż uzgodnione w pracach komisji rolnictwa zapisom dotyczącym sposobu powoływania członków komisji zarządzających funduszami.

Komisje mają decydować o tym, na co będą wydawane zgromadzone pieniądze. Komisje mają się składać z 4 przedstawicieli rolników, 4 reprezentantów przetwórców oraz jednego członka izb rolniczych. Osoby powoływane do komisji będą wybierane wyłącznie przez organizacje branżowe, a minister rolnictwa będzie powoływał te kandydatury na 4-letnią kadencję.

Środki funduszy będą gromadzone na kontach Agencji Rynku Rolnego. Będzie je wydawać prezes ARR, zgodnie z uchwałami komisji zarządzających. O pieniądze mogą się ubiegać ogólnokrajowe organizacje zrzeszające producentów lub przetwórców z poszczególnych branż.

Pieniądze zgromadzone w funduszach mają być przeznaczone przede wszystkim na promocję produktów, ale również na finansowanie badań naukowych, szkoleń oraz udziału w wystawach.

Resort rolnictwa szacuje, że na fundusz promocji mleka może rocznie trafić ok. 8 mln zł, mięsa wieprzowego - 6 mln zł, wołowiny - 6 mln zł, owoców i warzyw - 5,8 mln zł, drobiu - 5 mln zł; zbóż - 2 mln zł oraz ryb - 2 mln zł. W sumie w funduszach będzie można zgromadzić 30 mln zł. Te środki przy ubieganiu się o unijne pieniądze na programy promocyjne będą mogły stanowić wkład własny.

Ustawa ma wejść w życie w połowie roku. Teraz trafi do Senatu.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ INFORMACJI

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (21 467) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 270)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH