Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Sektor MSP wchodzi w nowy etap rozwoju

  • Autor: Łukasz Rawa, portalspozywczy.pl
  • Data: 25-11-2014, 18:29
Sektor MSP wchodzi w nowy etap rozwoju
Finansowanie sektora MSP to złożony problem. W tym obszarze nie mamy w Polsce sprzyjających rozwiązań systemowych (fot. Michał Oleksy)

Wchodzimy w nowy etap rozwoju małej i średniej przedsiębiorczości. Finansowanie polskich firm w coraz mniejszym stopniu będzie opierać się na bezzwrotnych unijnych dotacjach. Zwiększy się natomiast rola kredytów bankowych i różnych form finansowania udziałowego - wynika z opinii przedstawionych podczas sesji "Chcę się rozwijać – kapitał dla sektora MSP" na II konferencji "Rynek finansowy w Polsce - kapitał dla gospodarki".

Finansowanie sektora MSP to złożony problem. W tym obszarze nie mamy w Polsce sprzyjających rozwiązań systemowych. Również banki nie wypracowały jeszcze właściwego instrumentarium współpracy z małą i średnią przedsiębiorczością - przyznał Mieczysław Groszek, wiceprezes Związku Banków Polskich. Jako największe przeszkody w rozwoju współpracy pomiędzy mniejszymi firmami a sektorem finansowym wskazał na obowiązujące obecnie metody oceny ryzyka i fakt, że obsługa sektora MSP jest po prostu droższa niż dużych spółek.

Zdaniem prezesa ZBP kluczowe dla poprawy omawianej relacji jest m.in. rozwinięcie systemu poręczeń. - Dzielenie się ryzykiem pomiędzy różnymi podmiotami jest bardzo istotne. Mamy w kraju 50 regionalnych i lokalnych funduszy poręczeniowych, stworzonych po to, aby wspierać małe firmy. Kłopot w tym, że nie potrafią one między sobą współpracować. Po pierwsze, powinny one kierować się logiką bankową, aby poprzez system współpracy móc udzielać większych poręczeń. Po drugie, należy wystandaryzować ich ofertę. Nie może być tak, że na 50 funduszy poręczeniowych, w ponad czterdziestu obwiązują indywidualne systemy składania i rozpatrywania wniosków - ocenił Groszek.

Marek Ulman, kierownik Departamentu Wsparcia Instytucji Otoczenia Biznesu w Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości zwrócił uwagę, że reprezentowana przez niego instytucja oferuje małym i średnim przedsiębiorcom szerokie spektrum instrumentów wsparcia. - Prowadzimy szereg programów, począwszy od akcji informacyjnych i edukacyjnych, poprzez szkolenia, aż po twarde wsparcie. W przeszłych perspektywach finansowych pomoc w dużym stopniu opierała się o dotacje - zaznaczył Ulman.

W jego opinii, obecnie główny nacisk wsparcia powinien bazować na instrumentach zwrotnych. - Bezzwrotna dotacja jest dużo mniej skuteczna. Przedsiębiorca, który ją otrzymał, nie musi dbać o wysoką efektywność swojej inwestycji, co nie pozostaje bez wpływu na jego biznes, jak i pośrednio na całą polską gospodarkę. Tymczasem, jeśli mała lub średnia firma - start-up otrzymała wsparcie zwrotne, to ma „z tyłu głowy", że musi tak pokierować swoim biznesem, aby wypracować źródło finansowania długu. Wówczas od razu „wskakuje na dużo wyższą orbitę" w zakresie funkcjonowania biznesu - ocenił przedstawiciel PARP.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 386) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.