Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Sól zwiększa ciśnienie krwi nawet przy prawidłowej diecie

  • Autor: PAP
  • Data: 11-03-2018, 13:26

Nie wystarczy zdrowo się odżywiać, żeby uniknąć nadciśnienia tętniczego krwi, trzeba przede wszystkim spożywać mniej soli – wynika z analizy wielu badań przeprowadzonej przez amerykańskich specjalistów.

Pismo "Hypertension" informuje, że pod uwagę wzięto badania dotyczące zdrowego odżywiania się, którymi objęto 4 680 osób w średnim wieku. Analizowano 80 składników pokarmowych oraz regularnie kontrolowano ciśnienie krwi badanych osób.

Okazało się, że prawidłową dietą nie można zredukować negatywnego wpływu soli na ciśnienie krwi. Sól, której głównym składnikiem jest sód, to niezależny czynnik ryzyka nadciśnienia tętniczego.

"Jedynym sposobem jest zmniejszenie spożycia soli. To jest jednak trudne, ponieważ występuje ona niemal w każdej przetworzonej żywności" - podkreśla główny autor metaanalizy dr Jeremiah Stamler z Northwestern University w Chicago.

Zbyt wysokie ciśnienie tętnicze krwi zwiększa ryzyko chorób sercowo-naczyniowych, szczególnie choroby wieńcowej, zawału serca oraz udaru mózgu. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zaleca, żeby spożywać nie więcej niż 2 gramy soli dziennie, czyli około jednej łyżeczki do herbaty.

Chodzi jednak o całą sól jaką spożywamy wraz z żywnością, a nie tylko o tę, jakiej używa się do dosalania przyrządzanych lub gotowych już potraw. Trzeba pamiętać, że znaczne jej ilości są w gotowych produktach żywnościowych, np. w zupach w proszku i chlebie.

Negatywny wpływ soli na ciśnienie tętnicze krwi częściowo redukuje potas. Wskazują na to badania, jakie wśród osób w wieku 40-59 lat przeprowadzono w Japonii, Chinach, Wielkiej Brytanii oraz USA.

Cheryl Anderson z University of California w San Diego w wypowiedzi dla Reutersa zwraca jednak uwagę, że potas jedynie w ograniczonym stopniu osłabia wpływ soli na ciśnienie tętnicze krwi. "Większe spożywanie potasu nie jest zatem sposobem na zredukowanie negatywnego wpływu nadmiernego spożycia soli" - dodaje.

Ciśnienie tętnicze krwi skutecznie obniża dieta DASH, co wykazano już przed ponad 20 laty. Jej efekty są widoczne już po 2 tygodniach. Dieta ta polega głównie na spożywaniu jak największej ilości warzyw i owoców oraz orzechów, jak również produktów pełnoziarnistych, chudego mleka i jego przetworów. Powinny być one spożywane kilka razy dziennie.

"Dieta DASH najlepsze efekty w obniżaniu ciśnienie tętniczego przynosi wtedy, gdy jest łączona z ograniczeniem spożycia soli" - podkreśla Cheryl Anderson. Dodaje, że wtedy może być ona równie skuteczna jak niektóre leki obniżające ciśnienie tętnicze krwi.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ INFORMACJI

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 623) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.