Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Spadły nastroje w firmach

  • Autor: www.portalspozywczy.pl/ pr
  • Data: 25-03-2015, 10:30

W tym kwartale spadły nastroje przedsiębiorców i wskaźnik Kerna wyniósł 62,48 pkt. na minusie. Najbardziej na nastrojach small biznesu zaważyły słabe oceny końca minionego roku zarówno te dotyczące sytuacji gospodarczej kraju, jak i kondycji firm. Przedsiębiorcy mają jednak nadzieję na nieco lepszą koniunkturę w drugim kwartale i nie zamierzają mrozić inwestycji - wynika z najnowszego badania Instytutu Keralla Research, który monitoruje firmy MŚP w Polsce.

Aktualnie wartość wskaźnika nastrojów Kerna obniżył się do minus 62,48 pkt., co wobec odczytu z poprzedniego kwartału oznacza spadek o 4,29 pkt., a wobec analogicznego okresu roku poprzedniego spadek o 9,99 pkt. - To głównie efekt dużego rozczarowania przedsiębiorców ostatnim kwartałem ubiegłego roku - mówi Izabella Młynarczyk, analityk rynku Keralla Research.

Już jesienią przedsiębiorcy sygnalizowali w badaniach Keralla Research, że czwarty kwartał będzie kiepski, ze względu na prognozowane spadki liczby zamówień i wzrost zapasów. I rzeczywiście sprzedaż detaliczna w grudniu wzrosła jedynie o 1,8 proc. (dane GUS) w ujęciu rocznym, a tradycyjnie najlepszy dla handlu grudzień okazał się rozczarowujący.

Nie wzrosła, jak zakładano, ani sprzedaż dóbr konsumpcyjnych, ani dóbr codziennego użytku. - Deflacja nie cieszy przedsiębiorców MŚP, ponieważ niższe ceny oznaczają rezygnację z części marży, co dla firm działających w branżach o dużej sezonowości, oznacza nierzadko prowadzenie biznesu niemal na progu rentowności - dodaje analityk Izabella Młynarczyk. Odnotowany regres optymizmu nie spowodował, że przedsiębiorcy rezygnują całkowicie z inwestycji w tym kwartale. 

Tradycyjnie w drugim kwartale roku notowany jest wyraźny pik nastrojów w przedsiębiorstwach. W tym roku raczej nie należy się go spodziewać. Można założyć, że wzrost odsetka pozytywnych ocen będzie umiarkowany. Przemawiają za tym słabe prognozy firm sygnalizowane już teraz; którym towarzyszy ogólnie gorzej oceniana kondycja ekonomiczna kraju i brak czynników, które podziałałyby, jak katalizator lepszej sprzedaży.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • Milena Nowak 25-03-2015, 11:12:
Statystyki wskazują, że znacznie ponad 1/3 przedsiębiorców nie zna instytucji, które mogłyby udzielić im pomocy w prowadzeniu biznesu. Oznacza to, że w razie niepowodzeń nie będą wiedzieli gdzie szukać wsparcia, prawdopodobnie nie są oni też zainteresowani optymalizacją i ulepszeniem swojej działalności, gdyż aktywnie nie poszukują zewnętrznych bodźców sprzyjających rozwojowi i budowaniu konkurencyjnej pozycji na rynku.

Zobacz wszystkie komentarze (1)

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 580) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.