Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Sprzedaż detaliczna wzrosła o 4,7 proc.

  • Autor: ISB
  • Data: 22-02-2010, 17:44

Kolejny miesiąc wzrostu sprzedaży detalicznej (oczekiwane 4,7% r/r w styczniu wobec 7,2% r/r odnotowanych w grudniu) jest znów dobrą wiadomością, która powinna utrwalić optymistyczne spojrzenie na przyszłość.

Nie oznacza to jednak, że można ogłosić definitywny koniec trudnych czasów dla producentów i sprzedawców - należy stale pamiętać o trudnej sytuacji na rynku pracy, wolno rosnących wynagrodzeniach oraz efekcie niskiej bazy statystycznej, która będzie w najbliższych miesiącach mocno wspierać kolejne odczyty tego wskaźnika.

Dziesięciu ekonomistów, uwzględnionych w ankiecie agencji ISB, przewiduje, że sprzedaż detaliczna wzrosła w styczniu o 4,7%. Rozbieżności w ich oczekiwaniach są dość znaczne i wahają się od 1,9% do 7,0% przy średniej na poziomie 4,73%.

Styczeń był kolejnym miesiącem wzrostu sprzedaży detalicznej, ale - podobnie jak w listopadzie i grudniu - należy wziąć dużą poprawkę na statystykę, która miała znaczny wkład w przewidywanym wzroście tego wskaźnika. Jest to efektem pierwszego, ale silnego uderzenia globalnego kryzysu w 2008 r., które spowodowało duże obawy Polaków przed utratą pracy i obniżeniem komfortu życia. Na to nałożyło się silne zacieśnianie warunków udzielania kredytów, co mocno odbiło się konsumpcji. Ten efekt zminimalizowało rok temu przesunięcie części wypłat oraz premii i nagród na styczeń 2010 r. z powodu obniżenia podatku PIT, ale w bieżącym wszystko wróciło do normy i tym bardziej zawyży bazę statystyczną i na pewno wpłynie na obniżenie dynamiki sprzedaży w tym roku.

W styczniu 2010 r. równie istotną rolę jak statystyka odegrały wydarzenia jednorazowe, czyli skutki wyjątkowo długiej i mroźnej zimy. Nadspodziewanie zła pogoda w styczniu na pewno zniechęciła wielu potencjalnych klientów do wychodzenia z domów, mogła też spowodować mniejsza chęć do korzystaniu z samochodów, co wpłynęło na mniejsze zużycie paliw. Jednak ten efekt mógł zostać zneutralizowany większym popytem na energię, gaz czy inne rodzaje paliw służące do ogrzewania mieszkań, więc trudno oszacować ostateczny wpływ zimy w tym segmencie. Takich wątpliwości nie można natomiast mieć w przypadku segmentów odzieży i obuwia oraz dóbr luksusowych np. RTV, AGD czy samochodów. Wynika to z faktu, że sezonowe wyprzedaże zaczęły się w tym sezonie wcześniej niż zwykle, a ich szczyt przypadał na okres Świąt Bożego Narodzenia. Po drugie zaś, choć w sklepach już pojawiły się kolekcje wiosenne, to - ze względu na pogodę - nie ma jeszcze nimi zainteresowania. Natomiast w przypadku dóbr droższ! ych tradycyjne gros wydatków zostało zaplanowano na Święta, a obecnie czeka nas zastój.

WIĘCEJ INFORMACJI

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (19 520) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 271)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH