Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Sprzedaż detaliczna wzrosła o 4,8% r/r w listopadzie

  • Autor: ISB
  • Data: 22-12-2009, 18:31

Kolejny miesiąc wzrostu sprzedaży detalicznej (oczekiwane 4,8% r/r w listopadzie wobec 2,1% r/r odnotowanych w październiku) jest znów wiadomością, która powinna utrwalić optymizm i wiarę w przyszłość. Nie oznacza to jednak, że można ogłosić definitywny koniec trudnych czasów dla producentów i sprzedawców - należy bowiem nadal pamiętać o trudnej sytuacji na rynku pracy, stabilizacji na niskim poziomie dynamiki wynagrodzeń oraz mocno pomagającym sprzedaży efekcie niskiej bazy statystycznej - informuje ISB.

Dziesięciu ekonomistów, uwzględnionych w ankiecie agencji ISB, przewiduje, że sprzedaż detaliczna wzrosła w listopadzie o 4,8%. Rozbieżności w ich oczekiwaniach są dość znaczne i wahają się od 2,3% do 5,9% przy średniej na poziomie 4,78%.

Listopad był kolejnym miesiącem wzrostu sprzedaży detalicznej, ale tym razem należy wziąć dużą poprawkę na statystykę, która odegrała sporą rolę w blisko 5-proc. dynamice tego wskaźnika. Chodzi o pierwsze uderzenie globalnego kryzysu w 2008 r., które spowodowało bardzo duże obawy Polaków oraz pierwsze symptomy zacieśniania warunków udzielania kredytów. Także sprzedaż samochodów - bardzo silny zwykle motor wzrostów - była rok temu stosunkowo słaba, więc jej odbudowa w listopadzie wyraźnie pociągnęła cały wskaźnik w górę.

Niemniej najważniejszym czynnikiem, który w najbliższych miesiącach pozostanie w centrum uwagi analityków będą nadal raporty z rynku towarów trwałego użytku i luksusowych. Nie są to bowiem artykuły pierwszej potrzeby i z nich najczęściej rezygnujemy w pierwszej kolejności, gdy szukamy oszczędności. Dotyczy to więc także sektora motoryzacyjnego, tym bardziej, że ostatnie dane instytutu Samar pokazują spadek produkcji w tym dziale gospodarki. Na szczęście obecnie wkraczamy w okres dużych promocji i wyprzedaży aut z rocznika 2009, więc spadek popytu nie powinien być mocno odczuwalny.

Wydaje się więc, że wraz z wygaśnięciem w październiku impulsu wywołanego przez dopłaty do złomowanych aut w Niemczech sytuacja powinna się ustabilizować na niskim, ale nadal dodatnim poziomie. Podobnie, a więc z lekkim optymizmem można oceniać sytuację z innymi dobrami trwałego użytku - szczególnie w sektorze RTV i AGD. Po pierwsze, okres świąteczno-noworoczny jest tradycyjnie najlepszym momentem do dokonywania zakupów z tego segmentu i często rezygnujemy z tego typu zakupów jesienią, przekładając je właśnie na koniec listopada czy grudzień. Po drugie zaś, w ostatnim czasie zdecydowanie z tonu spuściły banki i konsumenci mogą znacznie łatwiej niż jeszcze kilka miesięcy temu uzyskać kredyt i dokonać długo czasem odkładanych zakupów dóbr droższych. Jednak nie tylko wyprzedaże i wzrost akcji kredytowej pozwala mieć nadzieję na poprawę wskaźnika sprzedaży.

WIĘCEJ INFORMACJI

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (21 824) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 263)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH