Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Biznes i technologie

Sprzedaż detaliczna wzrosła o 8,5 proc.

Spodziewany styczniowy wzrost sprzedaży detalicznej o 8,5 proc. r/r jest konsekwencją nadal stabilnej sytuacji gospodarczej Polski na początku nowego roku, która przełożyła się na utrzymanie sporego optymizmu konsumentów mimo wzrostu podatku VAT. Należy jednak pamiętać o niskiej bazie statystycznej ze stycznia 2010, a więc rzeczywisty poziom optymizmu i skalę wpływu wzrostu cen wywołanych wyższym VAT-em poznamy w kolejnych miesiącach.

Dziesięciu ekonomistów, uwzględnionych w ankiecie agencji ISB, przewiduje, że sprzedaż detaliczna wzrosła w grudniu o 8,5 proc. Rozbieżności w ich oczekiwaniach nie są znaczne i wahają się od 7,3 proc. do 10,1 proc. przy średniej na poziomie dokładnie 8,5 proc.

Styczniowe dane o sprzedaży detalicznej oczekiwane przez rynek z bardzo dużą ciekawością, ale także sporym niepokojem. Ze wstępnych szacunków ekspertów wygląda na to, że udało się jednak utrzymać trwającą od bardzo dawna pozytywną tendencję blisko 10-proc. wzrostu sprzedaży, choć podkreślają oni, że bardzo mocno sprzyjała temu wskaźnikowi statystyka czyli niska ubiegłoroczna baza statystyczna. Dzięki temu udało się zanotować 8,5-proc. wzrost sprzedaży, choć wydawać by się mogło, iż po bardzo dobrych dwóch ostatnich miesiącach 2010 r. musi przyjść głębokie załamanie sprzedaży.

Za tym scenariuszem przemawiały wszak bardzo wysokie w wówczas dynamiki sprzedaży dóbr trwałego użytku, szczególnie w samochodów (nawet blisko 40 proc. r/r) oraz sprzętu RTV AGD (ponad 20 proc. r/r) wywołane obawą wysokich podwyżek po wzroście o 1 pp. podatku od towarów i usług. Bodźcem do zakupów aut były także wprowadzone od stycznia zmiany w przepisach dotyczących odliczenia podatku VAT przy zakupach samochodów przez firmy. Na to wszystko nakłada się dodatkowo okres poświąteczny, czyli zaciskania pasa po kumulacji wielkich wydatków w grudniu na żywność, prezenty czy odzież sylwestrową.

Jak będzie jednak ostatecznie przekonamy się po publikacji danych ponieważ mimo teoretycznie jasnych przesłanek wskazujących na poważny spadek sprzedaży nie jest to tak oczywiste. Z jednej bowiem strony dane instytutu Samar wskazują oczekiwany silny spadek rejestracji nowych samochodów, to z drugiej strony wyraźny wzrost rocznego wskaźnika inflacji za styczeń będzie silniej podwyższał dynamikę sprzedaży detalicznej w ujęciu nominalnym i, wraz ze statystyką, neutralizował negatywne skutki podwyżki VAT-u.

Główny Urząd Statystyczny (GUS) poda dane o styczniowej sprzedaży detalicznej w środę, 23 lutego, o godzinie 10:00.

- Po bardzo dobrym wyniku sprzedaży detalicznej w grudniu 2010 r., najwyższym od ponad dwóch lat, w styczniu br. spodziewamy się wyhamowania tempa jej wzrostu do 7,9 proc. r/r. Grudniowa dynamika sprzedaży na poziomie 12,0% r/r była m. in. wynikiem kumulacji zakupów przedświątecznych, jak również przesuwania zakupów w celu uniknięcia wyższych stawek podatku VAT od 1 stycznia 2011 r. W konsekwencji spodziewamy się, że w styczniu tempo wzrostu sprzedaży detalicznej powróciło do jednocyfrowego poziomu - komentuje ekonomistka Banku BPH Monika Kurtek.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Monika Kurtek RSS ALERT    /    Bank BPH RSS ALERT    /    sprzedaż detaliczna RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.91.79.74
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.