Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Średnie firmy ciągną polskie MŚP w górę

  • Autor: portalspożywczy.pl/EFL
  • Data: 05-09-2017, 12:03

W III kwartale br. średnie firmy po raz trzeci w tym roku najlepiej w całym sektorze MŚP oceniły swoją sytuację. Wartość „Barometru EFL”[1] dla tej grupy wyniosła 64,8 pkt. Choć jest to wynik niższy niż kwartał temu (rekordowe 67,7 pkt.), to jednak i tak pozostaje jednym z najwyższych od niemal 3 lat. Odczyty dla mikro i małych firm wyniosły odpowiednio 56,4 pkt. oraz 58,5 pkt. i również są nieco słabsze niż w II kwartale (-5,1 pkt. i -3,3 pkt.).

W szczególności, najwyższy wśród średnich firm jest odsetek optymistów inwestycyjnych (47,8%), mali przedsiębiorcy liczą na nieco większe zamówienia na ich usługi i produkty niż w poprzednim kwartale, a mikro będą nie tylko więcej sprzedawać, ale i inwestować.

- Spoglądając na historyczne wyniki naszego Barometru widać, że w przypadku większości pomiarów, to średnie firmy odnotowują najwyższe pomiary, natomiast mikro – najniższe. Takie wyniki mogą świadczyć o dwóch rzeczach. Po pierwsze, mniejszej skłonności do ryzyka najmniejszych podmiotów, nastawionych w większej mierze na stabilność funkcjonowania. Po drugie, na wciąż jeszcze mniejszą świadomość zalet i korzyści, jakie przynoszą instrumenty finansowania zewnętrznego jak choćby leasing, które doskonale wspierają firmowe inwestycje i zwiększają skalę prowadzonego biznesu – mówi Radosław Kuczyński, prezes EFL.

Średnie firmy w najlepszych nastrojach

Subindeks „Barometru EFL”, który informuje o skłonności firm z sektora MŚP do wzrostu, w III kwartale 2017 roku był ponownie najwyższy wśród średnich przedsiębiorstw i wyniósł 64,8 pkt. Mikro i małe firmy nieco słabiej oceniły swoją sytuacją – wartość odczytu wyniosła odpowiednio 56,4 pkt. oraz 58,5 pkt. Na nieco słabsze nastroje wpływ miał m.in. mniejszy odsetek przedsiębiorców oczekujących wzrostu inwestycji w średnich i małych firmach. Jednak warto podkreślić, że w przypadku średnich firm, wciąż niemal połowa zapytanych spodziewa się wzrostu inwestycji, co jest bardzo dobrym wynikiem (47,8% vs. 50% w IIQ2017). Wśród małych firm odsetek ten wyniósł 30,5% (IIQ2017: 37,7%), a mikro –36% (IIQ2017: 35,4%)

W przypadku sprzedaży, mikro i małe firmy liczą na większe w porównaniu do poprzedniego kwartału zamówienia na ich usługi i produkty. 30,2% mikro przedsiębiorców (IIQ2017: 23%) oraz 27,9% małych (IIQ2017: 27,2%) optymistycznie patrzy na ten obszar. Jednak najliczniejszą grupą „sprzedażowych” optymistów znajdziemy w segmencie średnich firm (34,2%, taki sam odsetek jak w IIQ2017).

Z najwyższymi planami inwestycyjnymi wśród średnich podmiotów koresponduje najwyższe zapotrzebowanie na finansowanie zewnętrzne w tej grupie. Podczas gdy 16,2% mikro i 14,7% małych firm spodziewa się skorzystać z zewnętrznych instrumentów finansowych, w przypadku przedsiębiorstw zatrudniających od 50 do 249 pracowników ten odsetek w III kwartale br. był dwa razy wyższy niż u „mniejszych kolegów” i wyniósł 31,1%.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (17 225) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.