Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Średnie firmy ciągną polskie MŚP w górę

  • Autor: portalspożywczy.pl/EFL
  • Data: 05-09-2017, 12:03

W III kwartale br. średnie firmy po raz trzeci w tym roku najlepiej w całym sektorze MŚP oceniły swoją sytuację. Wartość „Barometru EFL”[1] dla tej grupy wyniosła 64,8 pkt. Choć jest to wynik niższy niż kwartał temu (rekordowe 67,7 pkt.), to jednak i tak pozostaje jednym z najwyższych od niemal 3 lat. Odczyty dla mikro i małych firm wyniosły odpowiednio 56,4 pkt. oraz 58,5 pkt. i również są nieco słabsze niż w II kwartale (-5,1 pkt. i -3,3 pkt.).

W szczególności, najwyższy wśród średnich firm jest odsetek optymistów inwestycyjnych (47,8%), mali przedsiębiorcy liczą na nieco większe zamówienia na ich usługi i produkty niż w poprzednim kwartale, a mikro będą nie tylko więcej sprzedawać, ale i inwestować.

- Spoglądając na historyczne wyniki naszego Barometru widać, że w przypadku większości pomiarów, to średnie firmy odnotowują najwyższe pomiary, natomiast mikro – najniższe. Takie wyniki mogą świadczyć o dwóch rzeczach. Po pierwsze, mniejszej skłonności do ryzyka najmniejszych podmiotów, nastawionych w większej mierze na stabilność funkcjonowania. Po drugie, na wciąż jeszcze mniejszą świadomość zalet i korzyści, jakie przynoszą instrumenty finansowania zewnętrznego jak choćby leasing, które doskonale wspierają firmowe inwestycje i zwiększają skalę prowadzonego biznesu – mówi Radosław Kuczyński, prezes EFL.

Średnie firmy w najlepszych nastrojach

Subindeks „Barometru EFL”, który informuje o skłonności firm z sektora MŚP do wzrostu, w III kwartale 2017 roku był ponownie najwyższy wśród średnich przedsiębiorstw i wyniósł 64,8 pkt. Mikro i małe firmy nieco słabiej oceniły swoją sytuacją – wartość odczytu wyniosła odpowiednio 56,4 pkt. oraz 58,5 pkt. Na nieco słabsze nastroje wpływ miał m.in. mniejszy odsetek przedsiębiorców oczekujących wzrostu inwestycji w średnich i małych firmach. Jednak warto podkreślić, że w przypadku średnich firm, wciąż niemal połowa zapytanych spodziewa się wzrostu inwestycji, co jest bardzo dobrym wynikiem (47,8% vs. 50% w IIQ2017). Wśród małych firm odsetek ten wyniósł 30,5% (IIQ2017: 37,7%), a mikro –36% (IIQ2017: 35,4%)

W przypadku sprzedaży, mikro i małe firmy liczą na większe w porównaniu do poprzedniego kwartału zamówienia na ich usługi i produkty. 30,2% mikro przedsiębiorców (IIQ2017: 23%) oraz 27,9% małych (IIQ2017: 27,2%) optymistycznie patrzy na ten obszar. Jednak najliczniejszą grupą „sprzedażowych” optymistów znajdziemy w segmencie średnich firm (34,2%, taki sam odsetek jak w IIQ2017).

Z najwyższymi planami inwestycyjnymi wśród średnich podmiotów koresponduje najwyższe zapotrzebowanie na finansowanie zewnętrzne w tej grupie. Podczas gdy 16,2% mikro i 14,7% małych firm spodziewa się skorzystać z zewnętrznych instrumentów finansowych, w przypadku przedsiębiorstw zatrudniających od 50 do 249 pracowników ten odsetek w III kwartale br. był dwa razy wyższy niż u „mniejszych kolegów” i wyniósł 31,1%.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (21 334) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 263)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH