Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Biznes i technologie

Strategia dla Polski: Kierunek eksport i zagraniczna ekspansja

Zwiększenie umiędzynarodowienia polskiej gospodarki oraz zwiększenia udziału towarów zaawansowanych technologicznie w eksporcie - to główne cele i oczekiwane efekty z większej ekspansji zagranicznej, jakie są zapisane w projekcie Strategii na rzecz odpowiedzialnego rozwoju. Wzrost roli handlu międzynarodowego w polskiej gospodarce jest jednym z celów szczegółowych dla trwałego wzrost naszego PKB - czytamy w serwisie www.wnp.pl.

Strategia dla Polski: Kierunek eksport i zagraniczna ekspansja
fot. shutterstock

Jak wynika z danych zebranych w projekcie Strategii na rzecz odpowiedzialnego rozwoju, w latach 2004-15 nastąpiło zdecydowane umocnienie pozycji Polski w gospodarce światowej, w tym m.in. poprzez udział w międzynarodowej wymianie handlowej. W 2015 r. relacja eksportu towarów i usług do PKB wyniosła ok. 50 proc., wobec 33,1 proc. przed akcesją Polski do UE (tj. w roku 2003).

Notowany w ostatnich latach relatywnie szybki wzrost eksportu wynikał w głównej mierze z niskich kosztów pracy. Przełożyło się to na przeważający udział w produkcji eksportowej wyrobów średniej i niskiej techniki, podczas gdy udział wyrobów wysokiej techniki wynosi 8,5 proc. 

Pod względem udziału wyrobów zaawansowanych technologicznie w eksporcie, Polska wypada znacznie gorzej nie tylko od krajów wysokorozwiniętych, ale także od pozostałych członków Grupy Wyszehradzkiej (Czechy – 15,4 proc., Węgry – 15,2 proc.). 

Cechą charakterystyczną polskiego eksportu jest silna i rosnąca koncentracja na rynkach państw UE (blisko 80 proc. w 2015 r.), przy niewielkim i malejącym w ostatnich latach udziale państw pozaunijnych. 

Słabością, która przejawia się w procesie promocji i wspierania polskich eksporterów, są aspekty instytucjonalne, jak  rozproszenie lub nakładanie się zadań instytucji oraz brak wspierającego eksport podmiotu realizującego zadania we współpracy z innymi instytucjami i siecią placówek zagranicznych. 

W gronie unijnych gospodarek Polska jest krajem o stosunkowo niskim poziomie umiędzynarodowienia przedsiębiorstw – zaledwie co piąta polska firma (21,4 proc.) jest w jakikolwiek sposób powiązana z rynkami międzynarodowymi. 

Niewielki odsetek firm działających w Polsce prowadzi działalność eksportową w zakresie wyrobów i usług (odpowiednio 4,6 i 0,9 proc.) lub realizuje międzynarodowe zamówienia publiczne (np. w 2015 r. całkowity udział polskich firm w zamówieniach ONZ wyniósł zaledwie 0,01 proc. wszystkich zrealizowanych przez nią zamówień na towary i usługi). 

Nie bez znaczenia jest również fakt, że ekspansja zagraniczna jest udziałem przede wszystkim dużych firm – będących często częścią globalnych grup kapitałowych – mających niewielki wpływ na kształtowanie własnej polityki eksportowej i realizujących odgórnie postawione cele. 

Więcej czytaj w serwisie www.wnp.pl.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

eksport RSS ALERT    /    Polski Fundusz Rozwoju RSS ALERT    /    PKB RSS ALERT

KOMENTARZE (1)

  • Ekonomista 2016-08-10 18:15:50
    NALEŻY NAJPIERW ZADBAĆ BY BYŁ POPYT NA POLSKIE PRODUKTY TECHNICZNE CZY ŻYWNOŚCIOWE. NIE MOŻNA SIĘ CIĄGLE CHWALIĆ \"JAJAMI OD CHŁOPA\".

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.234.228.78
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku

Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

portalspozywczy.pl w social media

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.