Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Strategia dla Polski: Kierunek eksport i zagraniczna ekspansja

  • wnp.pl
  • Autor: www.wnp.pl
  • Data: 09-08-2016, 11:39
Strategia dla Polski: Kierunek eksport i zagraniczna ekspansja
fot. shutterstock

Zwiększenie umiędzynarodowienia polskiej gospodarki oraz zwiększenia udziału towarów zaawansowanych technologicznie w eksporcie - to główne cele i oczekiwane efekty z większej ekspansji zagranicznej, jakie są zapisane w projekcie Strategii na rzecz odpowiedzialnego rozwoju. Wzrost roli handlu międzynarodowego w polskiej gospodarce jest jednym z celów szczegółowych dla trwałego wzrost naszego PKB - czytamy w serwisie www.wnp.pl.

Jak wynika z danych zebranych w projekcie Strategii na rzecz odpowiedzialnego rozwoju, w latach 2004-15 nastąpiło zdecydowane umocnienie pozycji Polski w gospodarce światowej, w tym m.in. poprzez udział w międzynarodowej wymianie handlowej. W 2015 r. relacja eksportu towarów i usług do PKB wyniosła ok. 50 proc., wobec 33,1 proc. przed akcesją Polski do UE (tj. w roku 2003).

Notowany w ostatnich latach relatywnie szybki wzrost eksportu wynikał w głównej mierze z niskich kosztów pracy. Przełożyło się to na przeważający udział w produkcji eksportowej wyrobów średniej i niskiej techniki, podczas gdy udział wyrobów wysokiej techniki wynosi 8,5 proc. 

Pod względem udziału wyrobów zaawansowanych technologicznie w eksporcie, Polska wypada znacznie gorzej nie tylko od krajów wysokorozwiniętych, ale także od pozostałych członków Grupy Wyszehradzkiej (Czechy – 15,4 proc., Węgry – 15,2 proc.). 

Cechą charakterystyczną polskiego eksportu jest silna i rosnąca koncentracja na rynkach państw UE (blisko 80 proc. w 2015 r.), przy niewielkim i malejącym w ostatnich latach udziale państw pozaunijnych. 

Słabością, która przejawia się w procesie promocji i wspierania polskich eksporterów, są aspekty instytucjonalne, jak  rozproszenie lub nakładanie się zadań instytucji oraz brak wspierającego eksport podmiotu realizującego zadania we współpracy z innymi instytucjami i siecią placówek zagranicznych. 

W gronie unijnych gospodarek Polska jest krajem o stosunkowo niskim poziomie umiędzynarodowienia przedsiębiorstw – zaledwie co piąta polska firma (21,4 proc.) jest w jakikolwiek sposób powiązana z rynkami międzynarodowymi. 

Niewielki odsetek firm działających w Polsce prowadzi działalność eksportową w zakresie wyrobów i usług (odpowiednio 4,6 i 0,9 proc.) lub realizuje międzynarodowe zamówienia publiczne (np. w 2015 r. całkowity udział polskich firm w zamówieniach ONZ wyniósł zaledwie 0,01 proc. wszystkich zrealizowanych przez nią zamówień na towary i usługi). 

Nie bez znaczenia jest również fakt, że ekspansja zagraniczna jest udziałem przede wszystkim dużych firm – będących często częścią globalnych grup kapitałowych – mających niewielki wpływ na kształtowanie własnej polityki eksportowej i realizujących odgórnie postawione cele. 

Więcej czytaj w serwisie www.wnp.pl.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • Ekonomista 10-08-2016, 18:15:
NALEŻY NAJPIERW ZADBAĆ BY BYŁ POPYT NA POLSKIE PRODUKTY TECHNICZNE CZY ŻYWNOŚCIOWE. NIE MOŻNA SIĘ CIĄGLE CHWALIĆ "JAJAMI OD CHŁOPA".

Zobacz wszystkie komentarze (1)

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (20 381) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 271)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH