REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Surowe przepisy o bezpieczeństwie na morzu

  • Autor: PAP
  • Data: 11-03-2009, 17:47

Parlament Europejski ostatecznie przyjął w środę pakiet przepisów, które mają zwiększyć bezpieczeństwo transportu morskiego, wzmocnić prawa pasażerów i marynarzy, a także zapobiec katastrofom ekologicznym na morzu.

REKLAMA

Przedstawiony przez Komisję Europejską w listopadzie 2005 r. trzeci pakiet morski (zwany Erika III) reguluje m.in. zobowiązania państwa bandery i zakres inspekcji w portach państw UE. Wprowadza rygorystyczne przepisy w zakresie przyjmowania zagrożonych statków w porcie schronienia - w każdym kraju decyzje będą podejmowane przez niezależny organ. Poszerza granice odpowiedzialności przewoźników pasażerskich na morzu i obowiązkowego ubezpieczenia pasażerów statków.

Nowe przepisy zwiększają prawa i ochronę pasażerów, wprowadzają obowiązek ubezpieczeń armatorów oraz określają kompetencje tzw. towarzystw klasyfikacyjnych, dokonujących inspekcji i przeglądów statków.

Od 2011 roku statki, które uznane zostaną za najbardziej niebezpieczne, będą wpisywane na czarną listę, a ich kontrole będą bardziej rygorystyczne. Ostatecznie będzie im nawet grozić zakaz zawijania do portów w UE. Surowe inspekcje mają też wyeliminować z europejskich flot najbardziej przestarzałe i niebezpieczne jednostki. Komisja Europejska opracuje bazę danych zawierającą profile ryzyka statków, by identyfikować jednostki, które powinny być poddane inspekcji.

Wreszcie pakiet reguluje szczegóły dochodzeń po wypadkach i katastrofach morskich.

Celem pakietu Erika III jest przede wszystkich uniknięcie środowiskowych i humanitarnych skutków takich katastrof, jak zatonięcie tankowca "Erika" u wybrzeży Francji w 1999 roku (od którego unijne przepisy wzięły nazwę) oraz tankowca "Prestige" w Hiszpanii w 2002 r.

Część krajów członkowskich (z Niemcami i Wielką Brytanią na czele) nie zgadzała się na szeroką legislację unijną w tym zakresie, chcąc zachować kompetencje na poziomie narodowym. Kontrowersje budziła m.in. szeroka odpowiedzialność cywilna armatorów za katastrofy ekologiczne. Ostatecznie pakiet został zaakceptowany z wieloma radykalnymi poprawkami eurodeputowanych.

Jednocześnie jednak w toku ponaddwuletnich prac legislacyjnych przepadły niektóre daleko idące propozycje Komisji Europejskiej: kraje członkowskie nie będą zobowiązane do podpisania wszystkich międzynarodowych konwencji morskich; ograniczono wysokość odszkodowań dla ofiar zanieczyszczenia w wyniku katastrof itd.

UE już wcześniej przyjęła dwa pakiety środków prawnych w zakresie bezpieczeństwa na morzu - zwane Erika I i Erika II. Wzmocniono wtedy między innymi kontrole statków w portach, wprowadzono zakaz transportowania ropy statkami jednokadłubowymi, a także utworzono Europejską Agencję Bezpieczeństwa Morskiego (EMSA).

WIĘCEJ INFORMACJI

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (8 024) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 663)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH