Transport towarów wrażliwych pod specjalnym nadzorem
Kontrola transportu w czasie rzeczywistym to jedna z głównych zalet telematyki. W jaki sposób jego ciągły monitoring wspiera pracę przewoźników i kierowców?

Jedną z najważniejszych zmian w tzw. pakiecie przewozowym (SENT), który już 1 października wchodzi w życie będzie obowiązek przekazywania danych geolokalizacyjnych ze środków transportu przewożących tzw. towary „wrażliwe”, transportowane po drogach publicznych i za pomocą sieci kolejowej. Dotyczyć to będzie pojazdów transportujących m.in. paliwa silnikowe i opałowe, oleje smarowe, wyroby zawierające alkohol etylowy czy susz tytoniowy i nakładane jest zarówno na przewoźnika, wysyłającego transport w trasę, jak i kierowcę, który przewozi towary “wrażliwe”.
Obowiązki przewoźnika
Nowe regulacje mają zapewnić bardziej skuteczną kontrolę towarów wskazanych w przepisach o systemie SENT. Niedopełnienie tego obowiązku może sporo kosztować właściciela firmy transportowej. Kary pieniężne, które będą nakładane od 1 stycznia 2019 roku mogą wynieść 10 000 zł.
Na przewoźniku ciąży obowiązek wyposażenia pojazdu transportującego towary w urządzenie przekazujące dane geolokalizacyjne. Ma on za zadanie wyposażyć środek transportu w urządzenie lokalizacyjne, na którym zainstalowano oprogramowanie udostępnione przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej lub tzw. zewnętrzny system lokalizacji (ZSL), gromadzący i przekazujący aktualne dane geolokalizacyjne środka transportu i w ten sposób monitorujący trasę przewozu. Dodatkowo przewoźnik w zgłoszeniu powinien wpisać numer lokalizatora lub numer zewnętrznego systemu lokalizacji.
Zadania kierowców
W przypadku gdy środek transportu został wyposażony w lokalizator za pewne aspekty odpowiedzialny jest również kierowca, transportujący dobra “wrażliwe”. Przed rozpoczęciem przewozu towaru w Polsce albo w momencie przekraczania polskiej granicy kierujący pojazdem ma obowiązek uruchomić lokalizator, a po dostarczeniu towaru do miejsca docelowego lub wyjazdu z Polski wyłączyć urządzenie. W sytuacji, gdy lokalizator lub zewnętrzny system lokalizacji okaże się niesprawny i będzie to trwało dłużej niż 1 godzinę, kierowca ma obowiązek natychmiast zatrzymać się na najbliższym parkingu lub w zatoce postojowej. Za niedopełnienie tych obowiązków grozi kara w wysokości od 5000 do 7500 zł.