Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Biznes i technologie

UE zakazuje publikowania niesprawdzonych opinii lub rekomendacji produktów

7 stycznia w UE formalnie weszły w życie nowe przepisy ochrony konsumentów, zwiększające transparentność handlu i usług online i mające lepiej chronić przed oszustami w internecie. Państwa członkowskie mają dwa lata na wprowadzenie unijnych regulacji do prawa krajowego.

UE zakazuje publikowania niesprawdzonych opinii lub rekomendacji produktów
fot. Shutterstock

Zaostrzone zostały przepisy dotyczące pozycjonowania produktów. Dotychczas, kiedy klient szukał w internecie danego produktu lub usługi, np. wycieczki zagranicznej, nie miał pewności czy pierwsze rezultaty wyszukiwania nie były po prostu reklamą albo czy przedsiębiorca nie zapłacił operatorowi wyszukiwarki, żeby jego oferta pokazywała się jako pierwsza. Teraz takie praktyki będą zakazane, a gdyby miały miejsce, konsument ma zostać o tym jasno poinformowany. Dotyczy to zwłaszcza takich towarów i usług, jak podróże, zakwaterowanie czy wypoczynek, gdzie zdaniem legislatora parametry powinny być szczególnie przejrzyste.

Zakazano także umieszczania niesprawdzonych opinii lub rekomendacji produktu. Przedsiębiorcy powinni informować, w jaki sposób zebrano publikowane recenzje i czy naprawdę pochodzą od konsumentów, którzy używali produktów lub je kupili. Sprzedawcy powinni także informować klientów, jak przetwarzane są w internecie tego typu opinie - czy są sponsorowane i czy zamieszczane są wszystkie, także te negatywne.

Internetowi przedsiębiorcy nie będą mogli także nieuczciwie windować cen w czasie wyprzedaży. Tutaj zapisy dyrektywy są jasne: klient powinien mieć wyraźną informację, ile produkt kosztował przed wyprzedażą, żeby móc ocenić, czy oferowana cena jest faktycznie promocyjna.

UE chce również ukrócić nieuczciwy handel biletami na imprezy kulturalne i sportowe. Jak dotąd, niektórzy przedsiębiorcy kupowali bilety za pomocą botów, żeby później móc je odsprzedać po wyższej cenie. Teraz takie praktyki będą zakazane.

Przepisy zabraniają również wprowadzania na rynki krajów członkowskich UE towarów określanych jako identyczne, w sytuacji, gdy istotnie różnią się składem lub właściwościami. Tego typu działanie, postrzegane będzie jako naruszenie przepisów UE o ochronie konsumentów.

Unijne przepisy wprowadzają także surowe kary dla sprzedawców lub dostawców, którzy złamią przepisy ochrony konsumentów. Dotychczas w UE brakowało wspólnych regulacji dotyczących kar i sankcji nakładanych na nieuczciwych przedsiębiorców. Nowa dyrektywa zobowiązuje państwa członkowskie do egzekwowania prawa ochrony konsumentów, w tym nakładania kar, oraz określa wysokość dopuszczalnej grzywny do 4 proc. rocznego obrotu przedsiębiorcy w państwach, których dotyczy naruszenie. Dodatkowo, legislator precyzuje, że jeśli informacje o rocznym obronie sprzedawcy lub dostawcy nie będą dostępne, państwa członkowskie będą mogły nałożyć grzywnę do maksymalnej wysokości co najmniej 2 mln euro.

więcej informacji:

konsument RSS ALERT    /    ochrona konsumentów RSS ALERT    /    prawo unijne RSS ALERT    /    produkty RSS ALERT    /    preferencje konsumenckie RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.207.240.35
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.