Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Umacniający się złoty może zagrozić marżom eksporterów żywności

  • www.portalspozywczy.pl
  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 02-11-2015, 12:40
Umacniający się złoty może zagrozić marżom eksporterów żywności
(fot. PTWP)

Rosyjskie embargo to jeden z czynników, który przyczynił się do dynamicznego poszukiwania nowych rynków zbytu dla polskich towarów rolno-spożywczych, które mają się coraz lepiej na egzotycznych rynkach całego świata. Obecnie aż 30 proc. naszej żywności eksportujemy do ponad 170 krajów świata. Wzrost współpracy z zagranicznymi podmiotami to wyzwanie dla polskich przedsiębiorstw, które powinny pamiętać o ochronie swojej marży oraz obronie przed zmiennością cen. Niestety, większość polskich eksporterów i importerów wciąż nie zabezpiecza się przed ryzykiem kursowym.

Branża rolno-spożywcza jest obecnie jedną z najważniejszych i najprężniej rozwijających się gałęzi polskiej gospodarki. Dzięki stałemu rozwojowi sektora, Polska weszła do czołówki europejskich producentów żywności. Okazuje się jednak, że kierunki dostaw
 w ostatnich latach ulegają dywersyfikacji: polscy producenci coraz chętniej eksportują na rynki bliskowschodnie czy azjatyckie.

Niedawno wydany raport Centrum Kompetencji Puławy „Polska atrakcyjnym producentem i dostawcą żywności” wskazuje, że nasz kraj ma potencjał, aby stać się europejskim centrum produkcji i przetwórstwa żywności. Wśród naszych partnerów handlowych największy wzrost wartości eksportu w I półroczu 2015 r. w  porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku, odnotowano w handlu z Egiptem.

Sprzedaż do tego państwa wzrosła ponad trzykrotnie, osiągając wysokość 126 mln euro. Bardzo dobre wyniki osiągnęła sprzedaż, w tym szczególnie pszenicy, do Kenii, Sudanu czy Tanzanii. Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi odnotowało również wysokie wzrosty dla eksportu do Kanady (o 63 % r/r), Chorwacji (o 57% r/r), Wietnamu (o 57% r/r), Republiki Korei (o 45% r/r), Izraela (o 36% r/r), czy Maroka (o 26% r/r).

Głównymi towarami jakie wysyłamy na zagraniczne rynki są mięso drobiowe, czekolada i przetwory zawierające kakao, wyroby piekarnicze, mięso wołowe, mięso wieprzowe, syropy cukrowe, ryby wędzone, sery i twarogi, pozostałe przetworzone i konserwowane mięso, kawa, soki owocowe czy mrożone owoce.

Wzrost eksportu produktów rolno-spożywczych jest zgodny z ogólnymi trendami dla handlu zagranicznego w Polsce. W ciągu ostatnich lat polskie firmy pokazały, że doskonale potrafią radzić sobie na rynkach zagranicznych. Przedsiębiorcy szukają klientów znacznie dalej niż w krajach Unii Europejskiej. Otwierają się przed nimi kraje Afryki, Ameryki Południowej i Azji, w których niejednokrotnie uzyskują wyższe marże niż w  Europie Zachodniej.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (24 812) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 271)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH