Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Umowa o wolnym handlu zwiększy eksport produktów spożywczych do USA

  • Autor: ŁR, portalspozywczy.pl
  • Data: 25-03-2014, 12:29
Umowa o wolnym handlu zwiększy eksport produktów spożywczych do USA

Trwają negocjacje między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi nt. umowy o wolnym handlu (TTIP – Transatlantic Trade and Investment Partnership). Szczególnie ważnym obszarem porozumienia jest sektor rolno-spożywczy, który boryka się z barierami pozataryfowymi generującymi nawet ok. 60-80 proc. dodatkowych kosztów produkcji.

Zakończenie rozmów negocjacyjnych TTIP zaplanowano na 2015 rok. Porozumienie ma ułatwić wymianę towarów i usług pomiędzy gospodarkami po obu stronach Atlantyku. Mimo że UE i USA dokonują systematycznej liberalizacji dostępu do swoich rynków, to obecne przepisy spowalniają, a często blokują handel.

Proces łagodzenia przepisów na obu rynkach przebiega z różną prędkościach w zależności od rodzaju towarów. Przepisy dotyczące towarów konsumpcyjnych i przemysłowych zmieniają się szybciej niż przepisy obejmujące produkty rolne. W efekcie tych działań, poziom obciążeń celnych UE oraz USA jest relatywnie niski. Średni poziom stawek taryfowych KNU wyniósł w 2011 roku 5,3 proc. w przypadku UE oraz 3,5 proc. w przypadku USA.

Mając na uwadze niski poziom stawek celnych, kluczowym czynnikiem wpływającym na poziom handlu pomiędzy UE a USA są bariery pozataryfowe. W tym obszarze można oczekiwać największych korzyści pochodzących z negocjacji TTIP - mówi Dorota Dąbrowski, dyrektor Amerykańskiej Izby Handlowej w Polsce. Z przeprowadzonych przez nas analiz wynika, że w przypadku handlu UE - USA bariery pozataryfowe mogą generować dla przedsiębiorstw około 60-80 proc. dodatkowych kosztów ponoszonych na dostosowanie swoich produktów i usług do wymagań regulacyjnych.

Porozumienie między UE i USA niesie duży potencjał wsparcia dla rozwoju gospodarczego Polski. Mimo pewnego postępu w relacjach handlowych w ostatnich latach i stabilnego wzrostu polskiego eksportu do USA (w latach 2010 - 2012 wzrósł z 2,8 do 3,6 mld USD), bilateralne stosunki kształtują się nadal poniżej potencjalnych możliwości. Według raportu Amerykańskiej Izby Handlowej w Polsce, wśród eksportowanych produktów przeważają te z przemysłu lotniczego. Natomiast wśród najczęściej eksportowanych do USA polskich produktów spożywczych i rolnych są: szynki i ich kawałki ze świń, przetworzone lub zakonserwowane - 1 proc., a także wódka, która stanowi 0,9 proc. eksportu oraz owoce i orzechy - 0,8 proc. Porozumienie umożliwi zwiększenie eksportu ogółem z UE do USA nawet o 28 proc., co przekłada się na dodatkowe 187 mld euro w eksporcie europejskich, a więc także polskich, towarów i usług.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 386) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.