REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Unia za opłatami dla ciężarówek w zależności od poziomu zanieczyszczeń i hałasu

  • Autor: PAP
  • Data: 11-03-2009, 19:00

Parlament Europejski poparł w środę kolejną nowelizację dyrektywy o tzw. eurowinietach, dotyczącej opłat drogowych dla ciężarówek powyżej 12 ton, która ma lepiej chronić środowisko naturalne oraz zdrowie obywateli i promować "zielony" transport.

REKLAMA

Przyjęta (na razie w pierwszym czytaniu) propozycja przewiduje różnicowanie opłat za przejazd w zależności od stopnia zanieczyszczenia powietrza i poziomu hałasu. Eurodeputowani uznali, że opłata będzie też mogła być uzależniona od kosztów zwiększonego ruchu pojazdów (zatorów na drogach). Ma to zachęcić przewoźników do zakupu bardziej ekologicznych pojazdów i zracjonalizowania planowania logistycznego i tras.

Obowiązywać ma zasada "zanieczyszczający płaci". Ciężarówki najgorsze pod względem czystości spalin zapłacą więcej, najlepsze (normy Euro V-VI) mniej.

W oryginalnej propozycji z lipca zeszłego roku Komisja Europejska postulowała, by opłaty za przejazd były pobierane elektronicznie, a wpływy z tego tytułu przeznaczane były na projekty ograniczające negatywne skutki transportu, na przykład badania i rozwój w zakresie ekologicznych i mniej paliwożernych pojazdów.

Eurodeputowani wzmocnili ten zapis, przyjmując poprawkę, że pieniądze z eurowiniety mają obowiązkowo iść na "zielone" inwestycje, w tym alternatywne środki transportu czy usprawnienie infrastruktury drogowej (ekrany obniżające poziom hałasu). Będzie to zapewne punkt sporny w dalszych pracach nad dyrektywą między PE a krajami członkowskimi.

Nowelizowana ostatnio w 2006 roku dyrektywa o eurowinietach wprowadziła wspólny, przejrzysty system opłat w UE, uzależniając ich wysokość przede wszystkim od rzeczywistych kosztów budowy i utrzymania dróg i odległości przebytej przez samochody. Nie chodzi o jedną europejską stawkę, lecz jedynie o metodologię obliczania opłat - dla krajów, które zdecydują się wprowadzić ten system.

Legislacja o eurowinietach dotyczy całej unijnej sieci transportowej, w której polskie drogi stanowią około 5 tys. km. Eurodeputowani przyjęli zapis, który umożliwi pobieranie opłat za korzystanie nie tylko z tej sieci, ale także z tych dróg krajowych, na których odbywa się zazwyczaj znaczący międzynarodowy transport towarowy.

Radykalne propozycje rozszerzenia opłat na pojazdy o masie od 3,5 tony zostały odrzucone, podobnie jak pomysł objęcia opłatami wszystkich odcinków dróg i samochodów osobowych. Taki sam los spotkał propozycję Zielonych, by opłatę uzależnić od poziomu emisji CO2.

Już teraz system eurowiniet opiera się w pewnym stopniu na zasadzie "zanieczyszczający płaci", bowiem opłaty mogą być różnicowane w zależności od stopnia szkodliwości pojazdu dla środowiska. Nowelizacja ma zagwarantować, że w jeszcze większym stopniu będzie brana pod uwagę "ekologiczność" ciężarówek.

Nowelizacja trafi teraz pod obrady ministrów ds. transportu krajów członkowskich, a potem wróci do drugiego czytania w PE. KE liczy na jej szybkie przyjęcie i wejście w życie przed 2011 rokiem.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (25 748) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH