Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

UOKiK chce nowelizacji ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów

  • dlahandlu.pl
  • Autor: UOKiK / dlahandlu.pl
  • Data: 11-10-2013, 12:27

Po 20 latach obowiązywania prawa antymonopolowego zaszła konieczność jego dostosowania do obecnej rzeczywistości gospodarczej. UOKiK stworzył projekt nowelizacji ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Program zmian trafił właśnie do Sejmu.

Najważniejsze proprzedsiębiorcze zmiany to:

- Decyzje w sprawie fuzji będą wydawane szybciej - obecnie, niezależnie od stopnia skomplikowania sprawy, postępowanie w sprawie fuzji lub przejęcia powinno zakończyć się w ciągu dwóch miesięcy. Nowelizacja wprowadza dwuetapową procedurę analizowania wniosków - proste sprawy rozpatrywane będą w ciągu miesiąca, natomiast bardziej złożone przez dodatkowe cztery miesiące. Takie rozwiązanie stosuje Komisja Europejska oraz wiele krajowych urzędów;

- Ułatwienia w przypadku decyzji warunkowych - przedsiębiorca będzie mógł wnioskować o utajnienie części warunkowej zgody na połączenie. To postulat biznesu - przedsiębiorcy zwracali uwagę, że wiedza potencjalnych nabywców, na przykład na temat terminów sprzedaży spółek zależnych albo części mienia, obniża ich wartość rynkową. Dzięki zmianom informacje o terminie wykonania warunku będą mogły być utajnione;

- Przedsiębiorcy wcześniej dowiedzą się, że transakcja jest szkodliwa dla rynku - przedsiębiorca jeszcze w toku trwającego postępowania pozna przewidywany kierunek rozstrzygnięcia, w tym zastrzeżenia Urzędu. Podczas prowadzonego postępowania będzie mógł odnieść się do nich, a nawet zmodyfikować zakres koncentracji, tak aby uniknąć decyzji zakazującej transakcji;

- Większa liczba podmiotów dostanie szansę zwolnienia z kary za udział w zmowie - korzystne dla przedsiębiorców będą również zmiany w programie łagodzenia kar leniency, który umożliwia uczestnikowi niedozwolonego porozumienia uniknięcie lub obniżenie sankcji finansowej w zamian za współpracę z Urzędem i dostarczenie informacji na temat zmowy. Obecnie tylko podmiot, który jako pierwszy poinformuje Urząd o niedozwolonych praktykach, może liczyć na całkowite zwolnienie z kary - pozostali na obniżenie sankcji. Wprowadzone rozwiązanie, tzw. leniency plus umożliwi przedsiębiorcy, który złoży wniosek jako drugi lub kolejny, uzyskanie dodatkowego obniżenia kary o 30 proc, jeśli poinformuje Urząd o innej zmowie, której również był uczestnikiem;

- Przedsiębiorcy unikną ponownego naruszenia przepisów - decyzji kończącej postępowanie UOKiK będzie miał możliwość wskazania przedsiębiorcy, jakie działania ma podjąć w celu usunięcia skutków naruszenia lub zaprzestania niedozwolonej praktyki. Przedstawiciele biznesu często zgłaszali potrzebę jasnego wskazania sposobu wykonania decyzji, dzięki czemu będą mogli uniknąć ponownego naruszenia przepisów i kolejnej kary finansowej.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (5)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • UOKIK ,po co są ? 11-10-2013, 21:04:
Pani prezes się obudziła ujął sprzedała Tradis i juz jest dyktad portugalczyków , żenada UOKiK . Niech ktoś obiektywny, ich osądzi , boją się nastrojów społecznych bo sięga zanitu bo urzedasy są bezkarni!
  • Jakub 11-10-2013, 17:04:
Przesadzacie Panowie. Ja staram się kupować w polskich sklepach (nie z nazwy)no i niestety mam mały wybór, bo w pobliżu mam tylko 2, spośród 7-8 jakie są. Wybieram tylko jeden z nich, supermarket, chodzę i do dyskontów, ale tylko po jakieś rzeczy, ciekawe, których nigdzie indziej nie ma np. wino, herbatę. Niestety, winę ponoszą także nasi handlowcy, niechętni spółdzielczości. Mały sklepik, który otworzył taki "handlowiec", jeżdzący Porsche, pod franczyzą, ma ceny z kosmosu, 2-3 razy wyższe niż polski supermarket czy dyskont. No ludzie, w wolnym rynku, na takich złodziei i wyzyskiwaczy nie ma miejsca po prostu, jak ktoś tego nie rozumie, że do klienta należy podchodzić z szacunkiem i po otworzeniu zaoferować promocyjne ceny, a nie wyjeżdzać z narzutem 500-800 procent, niech bankrutuje. Na szczęście są małe sklepiki, prowadzone przez uczciwych, którzy nie wyzyskują, dbają o jakość, terminy przydatności, ceny, tacy powinni się łączyć w spółdzielnie, takie jak COOP w Szwajcarii czy Słowacji i działać. Ja dyskontów nie lubię, bo jeszcze bardziej nie lubię małych sklepików, nawet franczyzowych z takimi cenami jak ten jeżdżący najnowszym Porsche.
  • odpowiedź 11-10-2013, 16:17:
Drobny handel ginie w Polsce w przyspieszonym tempie. Francuzi też go kilka lat temu zniszczyli, a teraz w panice próbują odbudować, wydając na to miliony. Powtórzymy ich błędy?

Odpowiedź UOKiK:
jak już sprzedamy wszystko co możemy sprzedać to zajmiemy się odbudowywaniem żeby coś robić

Zobacz wszystkie komentarze (5)

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (11 347) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.