Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

UOKiK i GIS: Suplementy diety to nie lekarstwa. Trzeba zmienić reklamy

  • Autor: Wyborcza.biz
  • Data: 04-11-2015, 10:04
UOKiK i GIS: Suplementy diety to nie lekarstwa. Trzeba zmienić reklamy
Pprzybywa osób, które utożsamiają suplement diety z lekiem (fot. Shutterstock)

Suplementy diety nie leczą. UOKiK i Główny Inspektorat Sanitarny zwracają uwagę producentom, że powinni zmienić reklamy – czytamy w wyborcza.biz.

UOKiK razem z Głównym Inspektoratem wystosowały pismo, które trafiło na biurka prezesów 315 firm produkujących suplementy diety. Rządowe instytucje apelują o weryfikację emitowanych przez te koncerny reklam. Firmy muszą zrobić rachunek sumienia i odpowiedzieć na pytanie, np. czy ich reklamy nie przypisują suplementom diety właściwości leczniczych, co jest zakazane.

Reklama suplementu nie może sugerować, że środek leczy konkretne dolegliwości. Zgodnie z prawem farmaceutycznym leczyć mogą tylko leki, a nie suplementy, które są środkami spożywczymi i z farmacją mają tyle wspólnego, że są dostępne w aptekach i mają podobne opakowanie.

Jak czytamy w wyborcza.biz, przybywa osób, które utożsamiają suplement diety z lekiem. Powód jest prosty: jak wynika z badań firm analitycznych, Polacy chłoną jak gąbka to, co producenci suplementów pokazują w reklamach - że bez tabletki nie można zjeść żeberek, skupić się na nauce, zasnąć. A gdy ktoś się poskarży do Komisji Etyki Reklamy, że spot jest dla niego odrażający, dowie się, "że żadna część życia ludzi nie może być pomijana ani stanowić tabu" - to fragment oficjalnej odpowiedzi na skargę złożoną w związku z reklamami środka na hemoroidy Procto-Hemolan.

Firmy mają czas na odpowiedź mniej więcej do końca listopada na odpowiedź na przesłany do nich list UOKiK i GIS. UOKiK może nałożyć karę w wysokości do 10 proc. rocznych przychodów. Czyli w grę wchodzą nawet dziesiątki milionów złotych.

Różnica między lekiem a suplementem w Polsce często się zaciera: jednym z przykładów są leki na wątrobę, które zawierają L-asparaginian czy cholinę. Przez lata były to leki, ale obecnie można dostać suplementy diety z prawie tym samym składem - wystarczyło, że producent obniżył dawkę, wykupił reklamy w telewizji i sprzedaż ruszała z kopyta. Inny przykład to Rutinoscorbin - jest on lekiem, ale już Junior Rutinoscorbin w postaci żelków - suplementem diety.

W sumie w Polsce zarejestrowanych jest ponad 25 tys. suplementów diety – informuje wyborcza.biz.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • ad 05-11-2015, 10:58:
co trzecia reklama to dzisiaj medykament a naród głupi to kupi. I tak rosną nam wielkie koncerny farmaceutyczne z zachodu i pula polskich lekomanów!

Zobacz wszystkie komentarze (1)

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (14 948) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.