Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Upcycling w produkcji spożywczej - z czym to się je?

  • Autor: www.portalspozywczy.pl/pr
  • Data: 24-01-2018, 13:21
Upcycling w produkcji spożywczej - z czym to się je?
fot. shutterstock

Przed laty wyzwaniem dla producentów żywności był recycling. Wraz z rozwojem nowych technologii rosną również standardy, stąd przed producentami kolejne wyzwanie - upcyckling, czyli  przekształcanie produktów ubocznych produkcji przemysłowej w wartościowe surowce wtórne. Wszystko wskazuje na to, że już niebawem upcycling stanie się nieodłącznym elementem produkcji w przemyśle spożywczym.

Zrównoważony rozwój i system zarządzania środowiskiem mają w przemyśle spożywczym ogromne znaczenie. Nieważne jednak, z jaka wydajnością pracują urządzenia i jak oszczędnie wykorzystywane są surowce podczas produkcji, ostatecznie producent i tak musi postawić sobie pytanie: co zrobić z pozostałymi materiałami odpadowymi? Odpowiedź na to pytanie otrzymają odwiedzający targi Anuga FoodTec, odbywające się w dniach 20-23 marca w Kolonii. Jednym z wiodących tematów międzynarodowego spotkania branżowego są strategie upcyclingu oraz innowacyjne procedury pozyskiwania surowców wtórnych z produktów ubocznych produkcji przemysłowej.

Tworzenie wartości z materiałów odpadowych otwiera przed producentami artykułów spożywczych ogromny potencjał. Z jednej strony upcycling produktów ubocznych, których znaczne ilości powstają podczas przetwarzania surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego, pozwala na efektywne gospodarowanie surowcami i jest ekologiczny. Z drugiej strony zaś biomasa zawiera szereg składników, które można wykorzystać jako dodatki do nowych produktów spożywczych. Dlatego też nowoczesne urządzenia i procedury służące do odzyskiwania i wykorzystania produktów ubocznych cieszą się szczególnym zainteresowaniem.

Punktem wyjścia w przypadku każdej strategii upcyclingu jest zawsze możliwie dokładna segregacja powstających surowców wtórnych pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. Doskonałym przykładem udanego upcyclingu jest serwatka. Produkt odpadowy, którego duże ilości powstają podczas produkcji twarogów i serów żółtych, stał się niezwykle pożądanym "superfood", stanowiącym wartość dodaną już nie tylko w salonach fitness. Dzięki zawartości białka, witamin i minerałów, surowiec ten na stałe zagościł jako składnik budyniów, napojów i smoothie – zaś jako zdemineralizowany koncentrat znajduje zastosowanie również w posiłkach dla niemowląt. 

Kluczową rolę odgrywają przy tym procedury separacji membranowej, a przede wszystkim ultrafiltracja. Dzięki niej możliwe jest uzyskanie koncentratu o zawartości nawet 35% białka serwatkowego. W celu uzyskania izolatu białka serwatkowego 90%, należy oddzielić od serwatki tłuszcz przy zastosowaniu mikrofiltracji. Laktoza oraz minerały takie jak wapń i fosfor pozyskiwane są w procesie nanofiltracji lub osmozy odwróconej ze strumienia permeatu izolacji białka. Dzięki umiejętnemu połączeniu dynamicznych procedur filtracji powstają wzbogacone produkty, zawierające wysokiej jakości składniki o odpowiedniej koncentracji.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (17 166) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.